GA reder ut (?) regler för cyklister

När får man cykla och vem ska stanna? Reglerna för cyklister i trafiken tycks inte vara helt solklara och entydiga. Inte ens trafikpolisen, kommunen och vägverket är i alla lägen helt överens om tolkningarna.

Foto:

Gotland2007-12-05 04:00
Som så kallad oskyddad trafikant, i det här fallet cyklist, kan man ibland känna sig väldigt oskyddad. Vissa bilister gasar och visar fingret när man vill ta sig över en korsning, andra saktar ner och visar hänsyn, kanske till och med stannar.
I Visby är den vanligaste vägmarkeringen vita, breda streck, alltså ett övergångsställe där fotgängare ska släppas fram om det visar att de vill gå över. För cyklister blir konsekvensen att hoppa av cykeln titt som tätt och gå över en korsning när cykelbanan plötsligt blir en gångbana. Ibland finns cykelövergångar, en omålad ränna kantad med vita fyrkanter. Trafikpolisen säger att där har cyklister företräde, väghållaren (kommunen) som bestämmer hur det ska målas på gatorna, menar att det inte är så.
Vägverket hänvisar till trafikförordningen, där paragraf efter paragraf reglerar vad som gäller. Och vid en incident spelar omständigheterna och förutsättningarna på platsen in för vem som ställs till ansvar. Men för det mesta har cyklisten väjningsplikt, så länge den gränslar ramen.

Fyra exempel
GA fotograferade fyra korsningar i Visby och frågade trafikpolis Per Setterwall vad som gäller.
I rondellen vid Norrgatt har övergången som nyligen gjordes i ordning fått både en cykel- och gångränna. Här menar Per Setterwall att cyklister har företräde, men att man inte bara kan störta ut utan att se sig för. Både bilister och cyklister är alltid skyldiga att visa hänsyn och anpassa hastigheten.
- Ögonkontakt är en bra grej, säger Per Setterwall.
I rondellen vid Södercentrum finns det bara övergångsställen. Liksom på norr fortsätter de i cykelbanor, men ger bara företräde om man går över gatan. Det är dock inte förbjudet att cykla på övergångsstället, om det inte finns någon bil i närheten.
Samma sak gäller i korsningen Söderväg-Byrumsgatan. Här blir cykelbanan ett övergångsställe. Bilisterna behöver bara släppa fram de som går. Men om man cyklar på vägen ska man följa de regler som gäller för bilister.

Ränder och hajtänder
Det fjärde exemplet är från Östra Hansegatan, där Artillerigatan kommer ut från A7-området. Här blir cykel- och gångbanan ett övergångsställe med "hajtänder" innanför, och det upprepas vid flera utfarter. Men det finns inga skyltar som säger att det är ett övergångsställe. Här ska man också gå (fast man kan cykla om det är fritt). Bilisterna har bara väjningsplikt för bilarna på Östra Hansegatan. Och för de cyklister som cyklar bredvid strecken ute i körbanan.
- Det ser inte så bra ut att stycka upp cykelbanorna så här, det borde man kunna lösa på ett annat sätt, tycker Per Setterwall.

Falsk trygghet
Trafikingenjör Bo Göingberg på Vägverket menar också att det borde vara cykelöverfart på platser som dessa. Men trafikingenjör Lennart Klintbom på kommunens tekniska förvaltning, vilka avgör vad som ska målas var, säger att man har slutat måla cykelöverfarter för att de invaggar cyklisterna i en falsk trygghet eftersom de inte har företräde där, såvida de inte redan är på väg över.
Han menar också att cykelöverfarterna vid rondeller som den vid Follingboväg-Visbyleden inte ger cyklister företräde. Men enligt Rikspolisstyrelsens ordningsbotskatalog så blir böterna 2000 kronor om bilist som är på väg ut ur en rondell inte släpper över cyklisten på cykelövergången.

Visa hänsyn
Förvirrande? Ja, det visade sig inte vara helt lätt att få klara besked. Efter närmare titt i trafikförordningen förtydligar både Vägverket och trafikpolisen att cyklister på cykelöverfarter med trafikljus har företräde, men vid platser som Norrgattrondellen ska både cyklister och bilister visa hänsyn. Beträffande cykelöverfarter som vid Follingborondellen ska bilister dock låta cyklister passera.
Kort sagt, både bilister och cyklister ska visa hänsyn. Underlätta för varandra, och stanna eller gå med cykeln över vanliga övergångsställen om det inte är tomt på trafik. Är det fritt får man cykla även på vita, breda linjer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!