Gärna klimatprojekt – men även billig bensin

När Ulf Kristersson (M) och Ebba Busch Thor (KD) pratar miljöpolitik på Gotland anklagas regeringen för "kluven tunga". Något som drabbat även dem själva – på samma område.

Ulf Kristersson och Ebba Busch Thor fick lära sig mer om elvägen i ett tillfälligt showroom på Visby flygplats.

Ulf Kristersson och Ebba Busch Thor fick lära sig mer om elvägen i ett tillfälligt showroom på Visby flygplats.

Foto: Emil Lundberg

Gotland2019-12-03 15:35

Det var på eget initiativ som de samarbetande partiledarna Ebba Busch Thor (KD) och Ulf Kristersson (M) kom till Gotland för att få se och höra mer om den unika elvägen till flygplatsen, där elfordon kan ladda batterierna under körning.

Ett upprepat mantra under besöket var att det "inte finns så mycket att se" just nu – eftersom den omtalade laddningsutrustningen redan är dold under asfalten.

Men presentationen av tekniken, som gjordes i ett showroom på flygplatsen, verkade ändå uppskattad av de båda partiledarna.

Elvägen är ett forskningsprojekt – men den är även ett steg på vägen mot en mer fossilfri transportsektor på Gotland. Detta är ett av huvudmålen i det omtalade initiativet Energipilot Gotland, som har som mål att ön ska bli ledande inom klimatsmart energi.

Energimyndigheten har efterfrågat 50 särskilda "Gotlandsmiljoner", årligen, för genomförandet av omställningen. Något som fick nobben när statsbudgeten kom i somras.

– Det känns som att staten talar med kluven tunga. När det gäller eltillgången blir det uppenbart, säger Ulf Kristersson till GT.

Han refererar då till den uteblivna nya fastlandskabeln. Det är visserligen inte riktigt samma sak som Energipilot-frågan – men visst ligger de två ämnena nära varandra, det anser även Energimyndigheten.

Och gällande fastlandskabeln är både M och KD tydliga: Den måste byggas, för att trygga gotländsk elförsörjning.

– Det blir extra ironiskt när man ska ha testprojekt som det vi har sett i dag, men inte säkerställa att det finns tillgång till el, säger Ulf Kristersson.

Frågan finns med när de två partierna nu vill få till nya energisamtal i riksdagen, för att förhandla fram en ny blocköverskridande överenskommelse.

Samtidigt har även M och KD anklagats för just "kluven tunga" på miljöområdet. Den budget partierna lyckades få igenom för ett år sedan var knappast klimatoffensiv i jämförelse med regeringens.

Och samtidigt som Ebba Busch Thor och Ulf Kristersson beskådar pilotprojekt inom eltransporter, så förespråkar båda partierna sänkt bensinskatt.

– Vi måste kunna se på både och. Det går inte att fortsätta chockhöja bensinpriset, de som bor på landsbygden har fortfarande inte några bra alternativ, menar KD-ledaren.

Partiledarna påpekade också att de vill se en utbyggd alternativ infrastruktur – innan man på allvar kan fasa ut fossilfria fordon.

Karta: Visby flygplats
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!