Gav bilden av en hårt arbetande yrkesman

När Benkt Norén från Sjöfartsinspektionen hördes på torsdagen framträdde bilden av rederichefen som en hårt arbetande och tekniskt mycket skicklig yrkesman som var omistlig för förverkligandet av de nya snabbfärjorna.
Han intygade, i enlighet med det som dödsboet hävdar, att arbetet med färjorna var kantat av tidskrävande och kostsamma problem som krävde ett omfattande merarbete. Bland annat blev man tvungen att bygga en skalenlig modell av maskinrummet.

Gotland2004-08-20 04:00
Sjöfartsinspektionens uppgift är att se till att de säkerhetskrav som ställs på fartyg efterlevs. Vid fartygsbyggnationer är inspektionen med redan på ritningsstadiet. Ofta rör det sig om 400-500 ritningar som granskas, berättade förste fartygsinspektör Benkt Norén, ett vittne som hade åberopats av dödsboet.
Han blev bestört när han fick höra att de nya snabbfärjorna skulle tillverkas i Kina. Där fanns ingen erfarenhet av att bygga passagerarfärjor.
Farhågorna besannades.
<span class=MR>Mängder med anmärkningar</span>
­ Det blev oerhört mycket problem. Vi hade 700-800 anmärkningar, anmärkningar som åtgärdades i Kina, men med väldigt mycket hjälp av Rederi AB Gotland och rederichefen. Vi fick lägga ner sammanlagt 4 000 timmar på den här byggnationen och har debiterat rederiet 4,4 miljoner kronor för det.
Bland annat blev man tvungen att göra en modell av maskinrummet eftersom man insåg att när de jättelika dieselmotorer som krävdes för att driva de snabba färjorna monterades skulle det bli alldeles för litet utrymme för besättningen.
­ Jag har aldrig varit med om att behöva göra en skalenlig modell på det här sättet tidigare. Här fick rederichefen lägga ner ett jättearbete, sade han.
Var det kostnader förenade med alla anmärkningar, frågade advokat Reiner.
­ Oerhörda kostnader, svarade vittnet.
Detta vittnesförhör lär bli en tung byggsten i advokat Reiners slutplädering den 30 augusti.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om