"GB förstörde vår semester"

Sommarsemestern på Gotland förbyttes till en långdragen process om återbetalning med dubbla budskap.

Foto: Gotlandsbåten AB

Gotland2014-07-18 16:25

Annika Asklund från Linköping var en av de som bokade båttur med Gotlandsbåten. Tillsammans med sin man och två barn skulle hon resa till Gotland. Efter att rederiets sommartrafik blev inställd vände sig tvåbarnsmamman till Gotlandsbåten med krav för återbetalning av familjens resa samt avbokningsavgiften för boendet på ön – 990 kronor respektive 1638 kronor.

Det mejlet skickade Annika Asklund den 26 juni till rederiet – efter vilket en förvirrande process med dubbla besked startade. Den 8 juli fick Linköpingsbon ett mejl där ekonomiavdelningen på Gotlandsbåten meddelade att rederiet hade betalat tillbaka 2990 kronor, alltså nästan 400 kronor mer än återbetalningskravet.

– Vi trodde att det berodde på att de ville kompensera oss, säger Annika Asklund.

Pengarna skulle ha förts över den 30 juni – men inga pengar syntes till på kontot och Annika Asklund blev orolig. Den 11 juli kom ett nytt mejl från Gotlandsbåten där man meddelade att återbetalning nu skett för resan, men inte avbokningsavgiften för boendet.

Annika Asklund uppmanades av Gotlandsbåten i samma mejlkonversation att brevledes yrka för återbetalning för ”övriga krav om ersättning”.

– Vi känner oss lurade, eftersom vi redan hade fått besked om återbetalning och att skriftliga krav inte behövdes. Det känns nu som att vi kan se oss i molnen efter pengarna, säger Annika Asklund.

Ärendet finns nu hos reklamationsavdelningen på rederiet. På fredagen fick Annika Asklund åter ett mejl där Gotlandsbåten meddelar att ett slutgiltigt beslut ska tas inom två månader.

Lars Meijer, vd för Gotlandsbåten, beklagar den process som Annika Asklund har varit med om.

– Det låter som att den här resenären har råkat ut för tråkiga bekymmer, som vi får ta till oss. Det hela tyder på ett missförstånd.

Han tror att den mängd e-mejl som kommit in kan vara anledningen till missförståndet.

– Bara här i Visby har vi hittills hanterat 31 000 e-mejl, då kan ett och annat bli lite fel, säger han.

Enligt Annika Asklund är nu familjens semester förstörd.

– Utan hela återbetalningen kommer vi ingenstans. Det har varit så många vändor med det här, det är tråkigt att vi först fick ett ja för att sedan dras in i en lång och deprimerande process, säger hon.

Hon ställer sig frågande till varför Gotlandsbåten inte betalar tillbaka avbokningsavgiften för boendet också.

– Det känns som en så liten summa för dem, men det är en stor summa för oss. Jag har noll tillit till Gotlandsbåten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om