Många företagare på Gotland går just nu på knäna rent ekonomiskt som en följd av den pågående coronakrisen. Såväl regeringen som Region Gotland har gått in med olika krispaket, och ett flertal olika lokala initiativ har startas för att stötta öns olika företagare.
Under torsdagen kommunicerade Geab att man avsätter 300 000 kronor till energilättnader för små företag på Gotland. Men det har även höjts en del röster bland personer inom Gotlands näringsliv för att Gotlands Elnät Ab, som har monopol på det gotländska elnätet, ska dra sitt strå till stacken genom att även sänka sina elnätsavgifter under en begränsad period. Något som dock inte är aktuellt i dagsläget, enligt Kalle Blomberg, vd för Gotlands Elnät AB.
– Generellt sett så tittar hela Geab-koncernen på hur vi kan hjälpa till, men när det gäller elnätet och den reglerade verksamheten så ligger vårt fokus just nu på att säkerställa en trygg elleverans, oavsett pandemin. Det är vårt ansvar att tillhandahålla en trygg elförsörjning, och det är det som hjälper samhället bäst, säger han.
Kalle Blomberg säger elnätsavgifterna speglar de kostnader bolaget har för att bedriva sin verksamhet och upprätthålla en trygg elförsörjning både på lång och kort sikt.
– I dagsläget går det inte att säga hur coronasituationen kommer att påverka våra priser, utan där får vi återkomma.
Skulle det vara möjligt att under en viss period sänka elnätsavgifterna för exempelvis företagskunder?
– Just elnät är en reglerad verksamhet, och det står tydligt i lagen att alla kunder ska hanteras lika. Så det korta svaret på den frågan är nej.
Är det möjligt att tillfälligt sänka elnätsavgifterna för samtliga kunder då?
– Återigen, hur elnätspriset påverkas av det som sker just nu är för tidigt att säga. Priserna speglar som sagt de kostnader vi har för att bedriva vår verksamhet, och jag vill inte spekulera vad som händer över tid.
Geabs vd Adrian Berg von Linde menar att man från bolagets sida gör vad man kan för att hjälpa sina kunder genom coronakrisen.
– Vi följer utvecklingen noga och lyssnar på våra kunder och andra intresseföreningar. Vi vill inte att enskilda eller företag ska råka illa ut. Är det problem försöker vi hitta individuella lösningar i varje enskilt fall, säger han.