Geab ska betala elkund

Bostadsrättsägare i Romakloster kan få tillbaka tiotusentals kronor efter beslut i Allmänna reklamationsnämnden.

Gotland2012-01-09 12:16

Ett 30-tal bostadsrättsägare i Romakloster kan få tiotusentals kronor tillbaka. Detta efter ett ställningstagande i Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

I  15 års tid betalade Olle Ylander enligt eltariffen för villor trots att han bodde i en bostadsrätt. Inte bara han förresten, utan sammanlagt ett 30-tal bostadsrättsägare på Tallundsgatan i Romakloster har på detta vis betalat högre elräkningar än de borde ha gjort.
Av någon anledning registrerades deras elabonnemang redan från början på gängse tariff för villor, trots att det var fråga om bostadsrätter. Egendomligt nog dock inte för samtliga föreningsmedlemmar – några fick rätt avtal redan från början.

Detta var 1993, när husen var nybyggda. 2008 reagerade en nyinflyttad på att tariffen borde vara en annan. Efter kontakt med Geab ändrades dennes abonnemang. Efter ytterligare ett år kom detta till bostadsrättsföreningens styrelses kännedom. Slutsatsen där blev att nästan alla deras medlemmar i åratal betalat för mycket för sin el.
Geab bekräftade att så var fallet och erbjöd bostadsrättsägarna att skriva om alla elavtal, samt ersätta dem retroaktivt från det datum 2008 då bolaget kontaktades av den första elkunden.

Bostadsrättsföreningen tyckte inte att det räckte: Geab borde betala tillbaka allt som medlemmarna betalat för mycket sedan starten.
Olle Ylander utsågs till pilotfall eftersom han bott i föreningen längst. Hans ärende gick till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som nu har meddelat sitt ställsningstagande: Geab bör betala tillbaka 12 000 kronor till Olle Ylander, för 15 års överdebitering.

Geab, som i sin inlaga till ARN hävdar att det är konsumentens sak att teckna rätt avtal, har ännu inte kontaktat Olle Ylander. Så än så länge vet han inte hur företaget ställer sig till ARN:s rekommendation.
- Har de inte hört av sig före 11 januari så tar vi kontakt med ARN igen för att se vad vi kan göra. Det är möjligt att vi går till domstol i så fall, säger Olle Ylander till helagotland.se.

Han är glad att Allmänna reklamationsnämnden delar hans och bostadsrättsföreningens uppfattning att Geab borde ha informerat om vilka tariffer som skulle använts, plus att det är konstigt att vissa i föreningen debiterats rätt och andra inte. Geab borde ha upptäckt detta och självmant korrigerat, tycker Olle.

- Hade det varit jag som varit skyldig de här pengarna så hade jag minsann tvingats betala, men nu när det är företaget som gjort fel då ska det inte betalas ut något.
 

Helagotland.se har sökt Geab för en kommentar men bolaget har bett att få återkomma.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!