Gotlands Energi AB (Geab) hade i början av maj stora problem med sitt faktureringsproblem. Totalt 3000 av 23 000 abonnenter som har sitt elabonnemang på kvartalsfaktura fick inte fakturan för perioden januari till april i brevlådan.
Helagotland.se har varit i kontakt med flera personer och en av dem fick den påminnelsefaktura som Geab skickade ut lade inte märke till kravet på betalning inom sju dagar.
Trots att man inte fått någon tidigare faktura fick man alltså bara sju dagar på sig att betala. Den person som helagotland.se varit i kontakt med fick dessutom en kravfaktura med en tilläggsavgift på 150 kronor.
Många har försökt kontakta Geab, och under en period var det svårt att ta sig fram på grund av trycket på deras kundtjänst.
Johan Granath, nytillträdd marknadschef, säger att man ännu håller på att undersöka hur felet har gått till.
– 3000 hushåll bara försvann i vårt system någonstans. Det är bara att beklaga och kunden ska inte bli drabbad av en extra kostnad. Har man inte varit i kontakt med oss är det bara att ringa. Kravfakturan är något som skickades ut per automatik, säger Johan Granath.
Enligt uppgift var det många som hörde av sig?
– Vi förstår att det är många som blir oroade när en påminnelse dyker upp. Men det ska inte drabba våra kunder på något sätt, säger Johan Granath.