Genomtänkt knivlist gav UF-Crafty knapp seger
UF-Crafty heter det ungdomsföretag som blev årets vinnare i hård konkurrens med 19 andra UF-företag och som nu går vidare till riksfinalen. Avgörandet ägde rum på Borgen i Visby på lördagen där Gotlands regionala UF-mässa lockade besökare.
I Borgens pelarsal kunde allmänheten besöka de olika UF-företagens montrar, prata med företagsidkarna själva och se deras produkter.
Vid 14-tiden på lördagen flyttade alla upp i teatersalongen där tävlingen skulle avgöras. Konferenciär var vandringspedagogen Bengt-Åke Rundqvist.
<span class=MR>Knivlisten vann</span>
Vinnare på årets regionala UF-mässa blev UF-Crafty som tillverkar och säljer en mycket genomtänkt och smart knivlist. Knivlisten ska skapa ordning och reda i köket samt göra knivarna lättillgängliga. Knivlisten är magnetisk, placeras på väggen och håller knivarna på plats. Knivlisten tillverkas i aluminium och rostfritt stål.
UF-Crafty består av Hanna Unger vd, Petter Hemph ekonomichef, Emma Grönlund marknadschef, Malin Bergman försäljningschef, och Erika Johansson produktions och inköpschef. Rådgivare för UF-Crafty har varit Julia Bendelin.
På andra plats kom UF-Kartsmart som tillverkar och säljer en minikarta över Gotland och Visby. UF-Kartsmart har tidigare presenterats av GA och består av Charlotta Wirén vd, Linnea Nährström marknads- och personalansvarig, Lottie Björkegren inköps- och försäljningschef, Marcus Andersson ekonomiansvarig och Linnea Nilsson administrationsansvarig. Rådgivare för UF-Kartsmart har varit Tomas Rosén.
På tredje plats kom UF-På Väg som tog fram och säljer en trafikbok för barn i åldern 4-7 år. UF-På Väg består av Jennie Ekedahl vd och ekonomichef, Maria Gansvik personal- och administrativ chef, och Frida Hägglund marknads- och försäljningschef. Rådgivare för UF-På Väg har varit Mart Marendt.
Som bästa säljare utsågs Hanna Unger i UF-Crafty. När det gäller bästa produkt togs segern av UF-Kartsmart, bästa mässmonter hade UF-På Väg, bästa logotypeUF-Crafty, bästa innovationUF-Fem radiofår, bästa reklamfilmUF-Mr Goodys och bästa hemsidaUF-På Väg.
<span class=MR>Bakgrund</span>
Ung Företagsamhet är en icke vinstdrivande organisation som ger gymnasieungdomar i åldern 16-20 år möjlighet att driva ett miniföretag under ett läsår.
Ungdomarna arbetar själva fram en affärsplan och med hjälp av lärare och rådgivare från näringslivet lär de sig starta, driva och avveckla sitt UF-företag. Under 2000/2001 drevs sammanlagt 2500 UF-företag i landet i vilka 10000 ungdomar var engagerade. Sedan starten 1980 har cirka 80000 ungdomar genomgått UF:s utbildningsprogram.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!