Gick in i Visby hamn för att reparera mast
Kungliga Flottans segelfartyg, Gladan och Falken, lade till i Visby hamn på fredagen. Det var inget planerat besök eftersom man hade upptäckt en spricka i Falkens mast. Sprickan måste repareras i Visby innan resan mot Danmark kan fortsätta för de två fartygen.
Kadetterna har mönstrat på den här veckan och de båda fartygen var på väg söderut mot Danmark där man har inplanerade besök i Svenborg och Arhus.
De tvingades dock att lägga till i Visby hamn eftersom man har upptäckt en spricka i Falkens mast. På fredagsförmiddagen kom de båda fartygen in genom hamninloppet och fjättrade vid varandra gick de för motor och lade till vid Visbys gamla hamnstation.
Kranskötaren Erland Björklund fick ett ovanligt uppdrag då han skulle medverka vid reparationen av Falken. I en liftkorg lyfte kranen upp mekanikerna så att de kunde komma åt att svetsa sprickan. För att undvika att eld skulle utbryta p g a svetsloppor vattnades stora presenningar som sedan lades ut som skydd för däck och segel på Falken.
De båda fartygen seglar vidare mot Danmark i dag.
Besättningen består av ett 40-tal personer på vardera fartyget.
<span class=MR>Historik</span>
De två skonerterna Gladan och Falken byggdes år 1946 som ersättning för den så ännu i tjänst varande fullriggaren Jarramas. Sveriges riksdag beviljade 1,5 miljoner för ändamålet och ritningarna gjordes av marindirektören Tore Herlin. Falken blev färdig i april 1947 och Gladan i juni samma år. Under flera omgångar har fartygen ombyggts och moderniserats. De senaste moderniseringarna gjordes vintern 1969-1970 då två dieseldrivna generatorer installerades istället för det tidigare batteridrivna elsystemet.
De båda fartygens däck byttes ut vintrarna 1974-76 till oregon-pine.
Fartygens längd inklusive bogspröt är 39,3 meter och bredden är 7,2 meter, djupgåendet är 4,2 meter och stormasten är 31,4 meter hög.
Den normala segelarean på vardera fartyget är 570 kvm och varje fartyg är utrustat med cirka 230 block.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!