Goda intryck av Gotland
Gotlandsturisten är nöjd.Helhetsintrycket av ön är mycket gott. Och man har fått starka naturupplevelser.Men särskilt prisvärd var inte Gotlandssemestern.Så kan man sammanfatta resultatet av turistföreningens kundundersökning i somras. Undersökningen presenterades vid den årliga Turistdagen som hölls på Suderbys herrgård i går.
Liknande enkäter görs varje år och bilden av Gotlandsresenären förändras inte nämnvärt. Fortfarande är sol och bad det som efterfrågas i första hand, samt att besöka vänner och koppla av. Nöjeslivet är faktiskt det som efterfrågas minst.
De flesta besökare bor i hyrd stuga eller lägenhet. Eller hos släkt och vänner. De som bor i eget fritidshus utgör ungefär lika stor andel som de som bor på hotell eller pensionat eller drygt 10 procent.
De flesta har när de lämnar ön en positiv bild av sin vistelse här.
En fråga i enkäten är att bedöma hur olika saker som sol och bad, naturupplevelse, avkoppling, barnvänlighet med mera motsvarar de förväntningar man haft innan resan. Och här blir medelbetygen höga. På en skala mellan 1 och 7, där 1 är sämst och 7 bäst, hamnar alla kategorier på den övre halvan.
<span class='mr'>Kvaliteten har höjts</span>
Högst betyg får naturupplevelserna (6,2), tätt följt av helhetsintrycket (6,1). Barnvänlighet och nöjesutbudet får medelbetyget 5,6.
Lägst betyg får kategorin prisvärt. En 4,2:a blir medelbetyget där.
Prisläget på Gotland var också en av frågeställningarna i den debatt som fördes under förmiddagen på Turistdagen.
-Är Gotland värt priset? Har det blivit för dyrt, löd några av de frågor som debattledaren Tommy Wahlgren kastade ut.
ATT det har blivit dyrare hade redan konstaterats av siffror som Turistföreningens Mats Jansson presenterat.
Priserna på turismrelaterade varor och tjänster på Gotland har under en tioårsperiod stigit med mellan 30 och 35 procent. Konsumentprisindex har under samma period stigit med 14 procent, visade hans siffror.
-Att det blivit dyrare att turista på Gotland är helt klart, sa Mats Jansson.
Men han sa också att det fanns förklaringar, bland annat har kvalitén höjts överlag.
Gotlandsturismen vänder sig till folk som har råd, menade någon.
-De som väljer Gotland vill verkligen komma hit. Och då är priset inte något stort problem, sa han.
<span class='mr'>Tappade familjer</span>
Resandet minskar heller inte.
Sommaren 2004 var något sämre än 2003 men fortfarande den näst bästa turistsommaren nånsin, sett till antal resande.
Lars Högdahl vid Resestugan i Fröjel ansåg dock att man borde se över prisnivåerna.
-Det börjar bli för dyrt. Vi håller på att tappa barnfamiljerna, sa han.
-Vi har haft en stor efterfrågan och kunnat höja priserna, men nu tror jag vi nått en gräns. Folk avstår från att boka för att det är för dyrt, sa han.
Tommy Wahlgren undrade om det kunde vara någon idé att köra en kampanj under våren med kraftigt reducerade priser.
-Så vi får tillbaka försäsongen, för där har ju Gotland tappat, sa han.
-Ja, kampanjer tror jag på, sa Per-Erling Evensen på Destination Gotland. Under en kort tid.
<span class='mr'>Vårkampanj</span>
Någon påminde om Öppet-Gotland-kampanjerna som fanns på 90-talet och som lockade mycket folk till ön på försäsongen.
-Ja, varför försvann dom? undrade någon annan.
Inga beslut togs i går, men ett frö om en ny kampanj i vår såddes dock.
Eftermiddagen ägnades främst åt seminarier. De handlade om tillgänglighet, marknadsföring 2005, en ny turistbyrå och Gotland Convention Bureau. Man fick även höra ett föredrag om ett turistföretag i Åre. Och kommunalrådet Jan Lundgren talade om "Position Gotland".
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!