Golden Air flyger åt Gotlandsflyg
Gotlandsflyg återupptar vid årsskiftet samarbetet med Golden Air.- Vi är framför allt stolta över att kunna flyga med mer bränslesnåla plan. Miljöfrågan har varit en avgörande faktor i vår upphandling, säger Conny Bohlin, Gotlandsflyg.
Foto:
- De skötte sig bra, men i takt med att vår verksamhet växte så var vi tvungna att flyga med tre plan av typen Saab 340 för att få ihop 100 stolar. Och det var inte bra för miljön, säger Conny Bohlin.
- I mars 2007 började vi därför samarbeta med Skyways och hade då två flygplan med 50 stolar i varje.
Upphör vid årsskiftet
Då hade man också ett bra pris för att utnyttja Skyways plan och piloter. Men vid den senaste förhandlingen krävde Skyways en kraftig höjning av priset och då beslutade Gotlandsflyg att se sig om efter en annan flygoperatör.
Vid årsskiftet upphör samarbetet mellan Gotlandsflyg och Skyways och det blir i stället Golden Air och Avitrans Nordic som flyger. Gotlandsflyg är delägare i Avitrans tillsammans med övriga systerbolag inom Sverigeflyg.
"Miljösmart"
Det blir två flygplanstyper: en nytillverkad ATR 72-500 med plats för 72 passagerare och en Saab 340 med plats för 33 passagerare.
- ATR 72-500 anses vara ett av världens miljösmartaste flygplan. Flygplanet är nytillverkat och bränslesnålt. Vi vill göra vad vi kan för miljön och planet kommer att bli ett lyft för trafiken till och från Gotland, säger Conny Bohlin.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!