"Gör vi ingen nytta ska vi inte finnas"

Tillväxt Gotland har ett år på sig. Sedan måste man bevisa både att man behövs och att man kan finansiera sin egen verksamhet. - Men gör vi ingen nytta så ska vi inte finnas kvar, säger verksamhetsledaren Tiina Mykkänen bestämt.Ett konkret förslag man hoppas mycket på är ett tätt samarbete mellan sju gotländska nätverk.

Gotland2009-09-30 04:00
Framtidsoptimismen är stor inom Tillväxt Gotland, och på frukostmötet i förra veckan flödade idéerna i vanlig ordning. Men i och med att projektet går in på sitt tredje verksamhetsår - det sista som projekt - närmar man sig också den punkt då ett avgörande beslut om föreningens existens kommer.

Framtidstema
Inför hösten har föreningen ett digert program, bland annat frukostmöte på temat "Att våga anställa" (14/10), seminarium på temat "Behövs tillväxt på Gotland?" (27/10) och Företagardagen (5/11).
Det senaste frukostmötet, i förra veckan, hade också framtidstema, och ett 30-tal deltagare diskuterade idéer och tänkbara projekt för framtiden. Dessutom betonades att föreningen måste synas och höras mer bland den breda allmänheten, och att nya medlemmar är viktigt för fortlevnaden.
- Det här är vår förening och det är vi som måste få hit fler personer, menade Julia Bendelin.
Även nämnda Tiina, verksamhetsledaren Mykkänen, höll med:
- Ni har en möjlighet, men framför allt har ni också ett ansvar. Ett ansvar att inte i efterhand gnälla över vilka dåliga projekt som genomförs på Gotland och själva inte komma med egna förslag. Ni har möjlighet att påverka.

Förändrad attityd
Kommunalrådet Lars Thomsson, också egen företagare och medlem i Tillväxt Gotland, anåg att det som krävs är en förändrad attityd:
- Grunden i problemet är en förändrings-ovillighet. Vi måste få till en vilja att förändra på Gotland, menade han.
Ett konkret projekt som det inom kort ska beslutas om, är ett omfattande samarbete mellan de sju nätverk och organisationer som får ekonomiskt stöd av kommunen: Tillväxt Gotland, Gotland Interactive Park, Hushållningssällskapet, Almi, Gotlands industrihus, Coompanion och Gotlands turistförening.
- Det är kanske inte lämpligt att samlokalisera oss alla, men om vi kan samarbeta och samfinansiera vissa delar av verksamheten är mycket vunnet. Ambitionen är också att samarbeta kring marknadsföringen, berättar Tiina Mykkänen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!