Gothia Airlines ställer in turerna

­ Det finns ingenting seriöst i detta. De som har varit i kontakt med oss kan ingenting, man har inga kunskaper om hur man driver ett flygbolag. Jag tror aldrig vi kommer att få se det här bolaget ha flygningar Göteborg-Visby!
Det säger Claes-Göran Häglund, luftfartsverkets marknadschef på Visby flygplats efter de senaste turerna när det gäller Gothia Airlines och företagets planer på att i sommar ha flyg Göteborg-Visby två gånger i veckan 20 juni - 11 augusti.

Gotland2002-05-28 04:00
I februari berättade vi första gången om de planer som Gothia Airlines hade på en förbindelse mellan Göteborg och Visby i sommar.
I förra månaden gick man ut och sa att nu var det klart med sommarens trafik.
Många har nu bokat biljetter till det låga priset, 699 kronor tur och retur, sedan bolaget i helsidesannonser i rikspress berättat om den här linjen och flera andra som man har haft för avsikt att starta.
Först skulle man vara i gång den 2 april. Detta ändrades först till den 2 maj och senast till den 16 maj. Men fortfarande har man inget plan i luften. Ovanpå detta har det skurit sig helt mellan ägaren Ove Pettersson och bolagets flygavdelningschef Peter Jansson.
<span class=MR>Polisanmälningar</span>
Jansson har blivit uppsagd och han har polisanmält företaget för bedrägeri därför att man har sålt biljetter utan att ha ett enda flygplan att sätta i trafik. Anmälan har han också gjort till både skattemyndigheten och ekobrottsmyndigheten i Göteborg.
Sedan ägaren Ove Pettersson på företagets hemsida lagt ut en pressrelease där han bland annat tar upp Peter Janssons psykiska hälsa, så har Jansson polisanmält Pettersson även för detta.
­ Jag kan karaktärisera kontakterna med Peter Jansson som allmänt struliga.
Han åkte till Gotland för att prata priser med oss. Men han dök aldrig upp. I stället sjukskrev han sig och hans resa till Gotland kallar hans arbetsgivare för en nöjesresa, säger Claes-Göran Häglund.
­ Det Gothia Airlines hade tänkt sig var något liknande upplägget för Gotlandsflyg. Men i stället för att göra som Gotlandsflyg, så talade de om för oss hur det skall gå till. Det är frostigt på alla håll och kanter nu. Problemet är också att det aldrig dök upp någon hos oss.
<span class=MR>5 värdinnor ombord</span>
­ Vi har pratat med Peter Jansson per telefon om incheckningen. Han sa att det skulle bolaget klara med hjälp av fem värdinnor som skulle åka med planet hit för att kliva av här och sköta detta. Jag tycker det verkar något märkligt att åka med fem värdinnor ombord, säger Claes-Göran Häglund.
Från Visby flygplats framfördes också att Gothia Airlines behövde en samarbetspartner på Gotland för att få det att fungera. Men svaret var att det behövdes inte.
Man var inte intresserade av att samarbeta med Gotlandsflyg och framför allt inte med Skyways och det bolagets knytning till SAS.
När GA var i kontakt med Ove Pettersson på Gothia Airlines i februari, så var planerna att anlita danska New Air och ha en Fokker 50 med plats för 50 passagerare på linjen Göteborg-Visby. Så blir det inte.
Göteborgsföretaget skulle också starta andra linjer, de första med start den 11 mars. Bland annat skulle man ha linjer till Ronneby, Karlstad och Norrköping och det skulle också bli förbindelser till Oslo, Bergen, Stavanger och Trondheim i Norge och till Berlin i Tyskland.
<span class=MR>Saknade bankgaranti</span>
Men ännu har man inget plan i luften. Försök gjordes med det holländska bolaget Scheriner Airways och ett flygplan av typen Dash 8-300 med plats för 50 passagerare som skulle hyras in.
Men enligt Claes-Göran Häglund på Visby flygplats så krävde det holländska bolaget bankgarantier, något som Gothia Airlines inte kunde lämna.
Därmed tackade holländarna för sig och den 16 maj fick Gothia Airlines än en gång gå ut med beskedet att man tvingats ställa in.
Enligt vad GA erfar förs nu diskussioner med isländska Atlantic Airlines.
Den information som ges vid bokningen hos Gothia Airlines är att man tills vidare har ställt in till och med den 2 juni.
Alla som har bokat och vill ha pengar tillbaka, exempelvis på den planerade linjen Göteborg-Visby, skall få tillbaka sina pengar. Många har redan bokat en resa till Gotland i sommar.
GA sökte Ove Pettersson som, tillsammans med sin fru Lotta, äger bolaget. Hans fru ville inte uttala sig utan hänvisade till sin man, som vi dock inte fick någon kontakt med.

Fotnot:
Gothia Airlines har sitt ursprung i ett bolag som legat vilande till 1997. Från början bildades bolaget 1951 för ett urmakeri i Göteborg. Gothia Airlines ägs nu av Fast Air Invest AB, ett familjeföretag ägt av paret Pettersson i Torslanda.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om