Gotland bäst på cykelvägar

Gotland är Sverigebäst på cykelvägar.Det tycker Naturskyddsföreningen, som granskat landets länstrafikplaner fram till 2021.

EFTERLÄNGTAD. Sträckan utmed Lummelundsväg norrut mot avfarten till flygplatsen kommer att få en cykelväg före årets slut. Naturskyddsföreningen tycker att Gotland är bäst på cykelsatsningar.

EFTERLÄNGTAD. Sträckan utmed Lummelundsväg norrut mot avfarten till flygplatsen kommer att få en cykelväg före årets slut. Naturskyddsföreningen tycker att Gotland är bäst på cykelsatsningar.

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2009-09-19 04:00
Naturskyddsföreningen har bland annat tittat på hur länen i sina länstrafikplaner 2010-2021 har satsar på cykling och på kollektivtrafik.
Det visar sig att Gotland, tillsammans med Jämtland och Västernorrland, satsar allra mest på cykling i landet, hela 23 procent av pengarna avsatta för länstrafiken.

50 miljoner
För Gotlands del innebär det i runda slängar en satsning på ungefär 50 miljoner kronor det närmaste decenniet. Drygt 200 miljoner kronor är nämligen avsatta i länstrafikplanen.
- Fick vi önska fritt skulle vi behöva 193 miljoner kronor för allt vi vill göra, säger avdelningschef Ann-Sofie Lindskog, vid tekniska förvaltningen.
Hon säger att Visby är en bra cykelstad, vilket är en förutsättning för att få fler att använda cykel. Men det kan bli ännu bättre.
För övriga ön finns också planer. En är att tio kilometer cykelväg ska byggas utmed alla länsvägar ut från Visby, mot Slite, Roma, Fårösund och Lummelunda. Men pengar och tidsplan finns ännu inte.

Mot Klintehamn
Det finns det däremot för vissa prioriterade cykelvägar, som fortsättningen på Toftavägen genom Västergarn ner mot Klintehamn. Den ska påbörjas nästa år.
Redan i år kommer dock en efterlängtad cykelväg att stå färdig, den norrut utmed Lummelundsväg fram till avtagsvägen till flygplatsen. Den är kommunens ansvar.

Huvudvägnät
- Det är vägverket som betalar resten, norr om avtagsvägen, och vi tycker att också de borde börjat på den i år, men så blir det inte, säger Lindskog.
I kommunens översiktsplan för Visby finns planer för att förbättra vissa cykelleder samt dra nya för att skapa ett huvudvägnät för cykeltrafik.
Kostnaderna kommer att fördelas 50-50 mellan kommunen och vägverket. En av de vägar som redan i år ska få en komplett cykelbana är till exempel Jungmansgatan i Visby.

De satsar minst
Naturskyddsföreningens granskning visar att de kommuner som satsar allra minst på cykling är Västmanland som avsatt en procent, Värmland tre procent samt Halland och Kronoberg, som inte öronmärkt några pengar till cykeltrafik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om