Gotland - en plats där man ska uppleva och lära
Nära 30 företag över hela Gotland har bildat en ekonomisk förening vars syfte är att marknadsföra upplevelseturism. Med medel beviljade från Leader+ Gotland startar föreningen projektet Gotland - Upplevelsön som ska pågå under tre år med en budget på 10,5 miljoner kronor. Bidragsdelen uppgår till 5,4 miljoner kronor och deltagande företag finansierar med insatser i tid.
Projektet Gotland - Upplevelseön ska ge de deltagande småföretagen storskalighetsfavörer. Gemensamt ska man lyfta fram idéer från de olika företagen vid de möten som ska arrangeras. Under sommaren ska en utställning på Furilden, på norra Gotland, visa exempel på vad man kan erbjuda upplevelseturisten.
Företagen ska marknadsföras och man ska duka upp ett rejält "smörgåsbord" med olika upplevelser som kan locka besökare till Gotland. Tanken är att besökare ska kunna åka till Gotland i olika upplevelsepaket.
Man kan exempelvis lära sig att odla ekologiskt och tillreda ekologisk mat på en ekologisk bondgård, vara med och lära sig att baka bröd i ett bageri på Fårö, vara med och spela in film i en riktig inspelningsateljé i Fårösund, lära sig allt om sprittillverkning och hur man ska vara en god värdinna/värd i Träkumla, helt gå in för att mecka med sin gamla bil i en fullt utrustad verkstad i När, komma till skott med att lära sig hur man ska kunna utveckla sin kropp och hur man utnyttjar ett gym på bästa sätt i Lärbro, få upplevelser i racingvärlden vid Gotland Ring och mycket mycket mera.
Man ska åka till en plats på Gotland, bo och äta gott där och sedan ägna all sin energi åt sitt stora intresse eller hobby.
Genom att gå samman som de här företagarna har gjort kan de använda varandra som bollplank och marknadsföringen, vilken kan vara tung för en liten företagare, går ut från ett ställe. Redan nu bokas halvsidor i rikspressen och annonsering i fackpressen.
För tillfället är det nära 30 företagare som är med i föreningen men det finns plats för ett 50-tal. Det är inte meningen att man enbart ska inrikta sig på sommarsäsongen, man arbetar mest med att fylla ut vår och höst för att göra Gotland till en fullödig upplevelseö.
Man säger att det normalt tar 5-7 år att etablera ett nytt koncept på marknaden men i det här projektet ska man försöka snabba på processen. Uppgiften är diger, det gäller att få omvärlden att uppfatta Gotland som en plats där man genomför en spännande satsning på upplevelseturism, man måste få gotlänningarna att förstå vilken potential som ligger i upplevelseturismen så att fler tar steget och blir upplevelseleverantörer och man behöver kunskap och inspiration för att höja engagemanget så att man framöver kan erbjuda ännu bättre upplevelser.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!