Gotland etableras som delikatess-ö

Gotland2006-12-09 06:00
"Goda Gotland Matön" får 437 000 kronor av Mål 2 Öarna. Dessutom satsar Gotlands kommun 813 000 kronor på projektet, som ägs av Almi.
Syftet är att på allvar etablera Gotland som en delikatess och matö.
Detta ska bland annat ske genom att marknadsföra "Goda Gotland" på nya arenor som matbutiker eller matmässor i Mälardalen och i några utvalda kvalitetsinriktade butiker i de baltiska länderna.
Projektet kommer att etablera och förstärka samverkan mellan turistföretag och matföretag.
För att nå syftet kommer projektet att utveckla upplevelsepaket kring mat som kan säljas i samband med marknadsaktiviteter i butiker eller genom turistföretagen.
Totalt beslutades om 0,9 miljoner kronor till olika projekt.
Programmet är i stort tömt på pengar och man har fått göra hårda prioriteringar bland de projekt som kommit upp för beslut.
Många projekt avslutas efter årsskiftet och man kommer då att återföra ej utnyttjade medel så snabbt som möjligt så att de kan beviljas till nya projekt.
Det sista mötet i april 2007 är det sista mötet och hålls på Gotland. skriver handläggarna för Mål 2 Öarna, i ett pressmeddelande.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om