"Gotland får inte bli en isolerad ö"
Infrastrukturminister Ulrica Messing får i dagarna brev från tre betydelsefulla "gotlänningar" nämligen Högskolan, Studentkåren Rindi och Sällskapet DBW.
Så skriver Högskolans rektor Leif Borgert och planerinsgchef Hans Jansson. De framhåller att högre priser och färre turer kommer att få direkt effekt på rekryteringen av studenter och lärare och det blir svårigheter att med rimliga kostnader upprätthålla sociala och professionella samband med fastlandet.
"Staten skall ta ansvar"
Högskolans ledare anser också att man riskerar att omvärlden kommer att se på Gotland som isolerad ö med dyra och få kommunikationer.
Något som Högskolan och många andra aktörer arbetat målmedvetet med att få bort. Om effekten skall kunna motverkas måste det bli snabba besked om att det aktuella förslaget inte kommer att genomföras.
Gotlands studentkår Rindi, genom ordföranden Fia Lagergren, ställer också krav. I brevet till Messing, precis som i gårdagens insändare i GT, framhålls att staten skall ta sitt ansvar för Gotland och den regionala utvecklingen genom att ge Rikstrafiken ökade resurser för Gotlandstrafiken.
DBW kräver snabb lösning
DBW, genom ordföranden Ragnar Svenserud, kräver snabb lösning av den uppkomna situationen, att priser för personer och frakt samt turtäthet får en nivå som tar vara på öns unika läge och stora möjligheter att utvecklas.
Nysatsningar av utlokaliserad statlig verksamhet får inte motverkas genom sämre kommunikationer, anser DBW. Avtal bör undvikas som riskerar oro och ryckighet. Det enda acceptabla är långsiktighet som garanterar hållbar utveckling så att ön kan bli navet i Östersjöregionen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!