Sofia Wollman jobbar på Inspiration Gotland, Region Gotlands turistorgan.
Vad betyder det att raukar och Burgsvik syns i tv och musikvideor?
– Det betyder mycket. Det är en helt annan typ av reklam än att köpa egna annonser. Till exempeI fick turistbyrån många samtal i september efter att en 45-minuters tysk dokumentär sänts.
Finns det något mer effektivt sätt att sprida sitt varumärke i dag?
– Jag tror att det är blandningen som gör det. Inget är bättre än något annat. Sociala medier, musikvideor, tv-inslag är alla effektiva.
Går det att sätta en prislapp på den reklam Gotland får i en musikvideo eller syns i ett tv-program om man skulle köpa reklamplats?
– Det vågar jag inte svara på. Men på tidningar kan man jämföra ytan för en artikel och annonsplats. I det digitala vågar jag inte riktigt prata pengar.
Men även i den digitala livsstilen syns Gotland. Grannarna i nordost besökte ön med sina digitala plattformar.
– I somras hade vi många finska bloggfamiljer här på ön, berättar Sofia Wollman.
Tar ni aktivt kontakt med de som gör musikvideor?
– Nej, inte musikvideor. Men genom filmfonden kontaktar tv-produktioner kontakta oss och då får vi visa upp vad vi har att erbjuda som lämpliga inspelningsplatser.
Så ni ska inte ha äran för att First Aid Kit spelade in på Fårö?
– Nej, det ska vi inte den här gången, skrattar Sofia Wollman.