Vinnare av jordbruksminister Eskil Erlandssons utlysta pris blev istället Östersund.
Från början var det 28 nomineringar till priset, som går till den stad eller kommun som bäst lyckas med att skapa jobb och tillväxt inom ramen för visionen Sverige - det nya matlandet.
Gotlands småföretagare framhålls av jordbruksminister Eskil Erlandsson som "duktiga på att profilera sig och skapa jobb i alla led kring maten och matupplevelser".
- Ett tydligt bevis på att Gotland står sig starkt i konkurrensen. Vi hävdar oss och sticker ut när det gäller att skapa tillväxt genom att våra matföretag växer, säger Sten Johnsson som sysslar med företagsutveckling inom livsmedel, vid ALMI Företagspartner.
Sten Johnsson framhåller årets almedalsvecka som starkt bidragande till marknadsföringen av ön, i och med det mattält som Goda Gotland hade på plats. Han menar även att Gotland är ett starkt varumärke och har ett gott rykte som kulinariskt centrum med många högklassiga krogar.
- Vi ska vara stolta över den här andraplatsen. Troligtvis kommer vi att använda oss av detta i den framtida marknadsföringen, närmast väntar matmässan "det goda köket" i november, säger Sten Johnsson.
-Och där finns inte vinnaren Östersund med, så då kan vi gott bre på!