Gotland Ring växlar upp

En nästan tre mil lång tävlingsbana, två hotell, badanläggningar både ute och inne och en flygplats är några av Gotlands Rings planer för framtiden. Alec Havrén har länge haft visioner för Nordkalks gamla kalkbrott vid Storugns och några planer har blivit verklighet.

Foto: Bengan Zettergren

Gotland2007-10-29 04:00
Under två veckor pågår en lansering av BMW:s nya bil på Gotland. Med hjälp av ett Airbusflygplan, mängder av bilar och en jättestor organisation visas den nya produkten upp.
Omkring 500 journalister från världens alla bilintresserade hörn matas med information. De transporteras från Köpenhamn, där de är inkvarterade, till Visby flygplats. Därifrån åker de vidare med bilar till Storugns.
-Ett sådant här evenemang omsätter lika mycket pengar som hela fjolårets verksamhet, säger Alec Havrén.

Hotellen räcker inte till
Ett annat exempel var när Honda lanserade sin vätgasbil på Gotland Ring.
-De bodde på Strand hotell, säger Alec Havrén, som pekar på att fler företagare runt om på ön ska kunna dra nytta av besökarna.
Problemet nu är att det inte finns hotellrum för BMW:s personal och alla journalister.
-Vi försökte hitta inkvartering, men misslyckades. BMW hade krav på att journalisternas rum skulle vara exakt likadana, berättar Alec Havrén.
Det här är en av anledningarna till att han vill driva på projekteringen av ett hotell i anslutning till banan. Mellan 120 och 150 rum och en spa-
anläggning planeras.
-Det ska vara spektakulärt, en upplevelse att bo i, beskriver han byggplanerna.
Förutom den tre kilometer långa banan finns idag några garage och en utställningslokal med plats för matservering på området.
-Till sommaren öppnar Stefan Lundgren en matservering här, berättar Alec Havrén.

Prisar Al Gore
Han vill att Gotland Rings verksamhet ska bygga på trafiksäkerhet och eco-driving. I takt med att oljepriserna går upp ökar medvetenheten om den skada som fordonen åstadkommer. Det här har Alec Havrén tagit fasta på.
-Jag pratade om problemen med koldioxidutsläpp för tolv år sedan. Nu har diskussionerna tagit fart. Det är bra att Al Gore tagit upp frågan, säger han.
Al Gore var vicepresident i USA och åker runt och missionerar för att vi måste stoppa utsläppen av koldioxid. Gör vi inte det kommer stora delar av världens land att täckas av vatten när isen smälter vid polerna. Höjda temperaturer förändrar odlingsmöjligheterna och på vissa håll förvandlas odlingbar mark till öken.
Fordon är en stor utsläppskälla, men det går att minska skadan.
-Om du jämför bilen från 2007 med nästa årsmodell har bensinförbrukningen sjunkit från 0,56 till 0,45 liter per mil samtidigt som kapaciteten blivit bättre, berättar Axel Rose, en av BMW:s representanter.
Alec Havrén tar däcken som ett annat exempel där koldioxidutsläppen idag är onödigt stora.
-Det går åt enorma mängder bränsle i onödan på grund av för lågt däcktryck.

Idéer för 200 hektar
Planerna för Gotland Ring är många och tidtabellen skiftar.
- Det dyker upp nya idéer konstant, säger Alec Havrén.
200 hektar mark finns att tillgå och kanske lika mycket till. 2012 överger Nordkalk området.
Någon klar bild av vem som vill satsa i projektet kan han inte ge och på frågan vad bygget av den nya "Sydslingan" kostar svarar han lite svävande:
-Tack vare Nordkalk blir det inte så dyrt. Mellan 20 och 100 miljoner kanske, säger Alec Havrén.
Alec Havrén är huvudägare i företaget med 60 procent av aktierna. Övriga ägare kommer från Sverige, Finland och Estland. De flesta är privatpersoner.
-Vi har inga kända företag som är delägare.

Terrängbana (2007)
Förlänga banan till 7,4 km (2008/2009)
Konferenscentrum (2009)
Hotell med spa-anläggning (2010)
Speedwaybana (2010)
Förlänga banan till 28,0 km (2012)
Ytterligare ett hotell (2012)
Tekonologipark (2012)
Motocrossbana (2012)
Kartingbana (2012)
Tennisanläggning (2012)
Flygplats för privatplan (2012)
Äventyrsbad i ett av brotten (2012)
Temapark för familjer (2013)
Enduro-bana
Centrum för säkerhets- och eco-driving.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om