Gotland rosades i "Packat och klart"

Ett mycket positivt program om Gotland som resmål visades i Packat och klart, SVT 1, i onsdagskväll. Sådana program betyder väldigt mycket säger alla GA har kontaktat i den gotländska turistbranschen. Hur mycket det betyder är svårt att uppskatta men som Inger Harlevi, turistföretagare, säger till GA:
- Vi börjar närma oss den tid då svenskarna bestämmer semesterns resmål. Ett sådant här TV-program är mycket större än annonsering!

Gotland2005-03-12 06:00
Ett relativt långt inslag i Packat och klart handlade om Gotland. I stora drag kan inslaget beskrivas så här:
Familjen Wallners tar båten till Gotland för att fira riktig familjesemester. Det blir några dagar helt på barnens villkor. Till att börja med tar de sig runt med cykel och eftersom barnen bestämmer, besöker man i en rask takt Sommarland, en park full av aktiviteter för barn, vattenrutschbanorna på Vattenland och Vikingabyn i Tofta. Familjen hinner också åka traktor hos en gotländsk lantbrukare och se på fårklippning på Fårö.
Vid Kneippbyns fritidsanläggning hyr de ett färdiguppställt tält med färdigbäddade sängar. Besöket på Kneippbyns Sommarland verkar mycket spännande och man ser tydligt att barnen har jättekul. På Vattenland åker mamma Wallner vattenruschbana tillsammans med ett av barnen och barnet vill genast göra om turen efter att de har kommit ner.
Vid Vikingabyn blir det pilbågsskytte och yxkastning för pojkarna. Mamma Tove gör sitt eget vikingahalsband och pappa Joachim tillverkar krokar i smedjan till sina söner Olof och Folke.
De fortsätter sin resa med bil och i Hablingbo ser de lammungar och barn i en hage. De stannar till och träffar familjen Niklasson och deras lamm. Wallners blir hembjudna till familjen och barnen får nya kompisar och de fick även styra traktor sittande i bonden, Jonas Niklassons, knä. Man riktigt såg hur barnaögonen lyste av förtjusning.

Gotländsk dryck
Wallners blir bjudna på middag och till maten får de dricka gotländskt öl som Jonas Niklasson har gjort själv. Ute leker barnen med sina nya gotländska kompisar och inne sitter föräldrarna och äter fläsk och färsk potatis och dricker nybryggd dricke. Familjen övernattar i gäststugan.
Nästa dag fortsätter färden till Etelhems krukmakeri där barnen får prova på att dreja själva under professionell handledning och mamma Tove gör fynd bland keramiken på hyllorna. I en lammhage på Fårö får de vara med om fårklippning och de berättar i filmen att "genuinare än så här blir väl knappast Gotland".
Det intryck man får av programmet är att det finns väldigt mycket för en barnfamilj att göra på Gotland. Reseskildringen gick snabbt och platserna familjen besöker virvlar förbi i ett rasande tempo men ändå var inslaget väl avvägt och måste betyda väldigt mycket för turistnäringen på ön.
Inger Harlevi förklarar att ett sådant här program ger betydligt större effekt än annonsering eftersom programmet ska vara objektivt. TV-tittarna tar definitivt intryck av det här.

Mycket bra
Eva Werkelin, vd för Kneippbyns fritidsanläggning, har själv inte sett inslaget men tycker att det är mycket bra när hon får det beskrivet för sig. Hon befinner sig på Sveriges Campingvärdars stämma i Rättvik tillsammans med 600 andra campingvärdar. Hon påpekar att TV-programmet är inne på samma linje som hennes eget företag det vill säga att inrikta sig på barnfamiljerna. Hon säger dessutom att mångfalden är viktig och att det är avgörande med ett gott samarbete mellan företagare på Gotland.
- Att få hit många turister påverkar alla på Gotland i form av arbete och en tryggad framtid, säger Eva Werkelin.
Hon berättar att Kneippbyns fritidsanläggning har investerat 6-7 miljoner kronor varje år nu men i fjol var det hela 13,9 miljoner.
Man utvecklar hela tiden och i sommar kommer man att kunna ta emot 2000 personer som bor. Anläggningen har köpt in 10 villahusvagnar till de fem man hade tidigare och dessutom 40 villahusvagnar till Snäcks Camping.
Per-Erling Evensen, marknadschef vid Destination Gotland, såg TV-programmet och säger att det säkert har en jätteeffekt. Han tycker också att det var bra att programmet var gjort ur barnens perspektiv.
- Det är vårt sätt att jobba. Vi inriktar oss på barnen som snart nog växer upp och får barn i sin tur. Värdet av ett sådant här program går inte att mäta i pengar. Det var också roligt att man var ute på den gotländska landsbygden, säger Per-Erling Evensen.
- Jätteroligt! Ett sådant program är värt oerhört mycket och att det är gjort av den statliga televisionen som själv väljer ut vad den vill visa, säger turistchefen Anders Murat.
Ännu har man på turistföreningen inte märkt någon ökning av antalet telefonsamtal när det gäller behovet av gotlandsinformation efter programmet.
- Folk brukar ofta ringa på måndagarna, då har de suttit hemma och semesterplanerat med familjen i helgen. De ringer vid niotiden på morgonen, vid lunchtid eller vid trekaffet. Man kan faktiskt bemanna efter de här tiderna, säger Anders Murat.
Han säger också att vädret hemma påverkar hur folk vill tillbringa sin semester. Är det fint väder i Stockholm under maj och juni så väljer stockholmarna att åka till Gotland. Är det regn så väljer de en charterresa istället.
- Det är alltså väldigt viktigt för oss att det är bra väder i Stockholm, säger Anders Murat.
TV-inslaget varade i 8 minuter och 50 sekunder. Enligt SVT som har gjort en tittarmätning var det 1 280 000 personer som såg det!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om