Detta är några av de slutsatser som dras i en förstudie som Gotlands kommun låtit göra i det pågående arbetet med att skapa en varumärkesplattform för Gotland.
Konsultföretaget Graffman, Uppsala, har uppdragits att i samarbete med näringslivsföreträdare och andra försöka skapa en samordnad bild av varumärket Gotland ska lyftas fram. Som underlag till det arbetet har över 600 personer intervjuats, med frågor om Gotland.
Både fastlänningar och gotlänningar har tillfrågats, och det visar sig att det finns likheter såväl som skillnader.
När det gäller fastlänningar så är det ingen av de tillfrågade som till exempel självmant nämner kulturutbudet som något framträdande drag för Gotland. Det tror annars genomsnittsgotlänningen att fastlänningar tror.
Bara 28 procent av fastlänningarna i undersökningen håller med om att Gotland erbjuder ett ett spännande mat- och resaturangliv. Det stämmer dåligt med gotlänningarnas egen uppfattning om hur besökarna ser på Gotland.
När det gäller Gotland som boendeort så har allmänheten ingen större uppfattning. De flesta associerar ju Gotland med sommar, och har därför väldigt lite att säga om hur det är att bo där året om.
De flesta hyser tveksamheter vad gäller Gotland som arbetsmarknad, och som etableringsort för företag.