Gotland tjänar på filmsatsning

Nästan 400 miljoner. Så mycket är filmernas exponering av Gotland värd. Det visar en rapport beställd av Gotlands filmfond.

Gotland2009-02-18 11:58

Filmer inspelade på Gotland ger Gotland fler turister.
Så enkelt är det, enligt den konsultrapport som idag presenteras av kommunägda Gotlands Filmfond.
Inga köpta reklamfilmer i världen kan ersätta värdet av den indirekta reklam för Gotland som görs i de 18 filmer och en tv-serie som producerats tillsammans med Gotlands filmfond sedan 2003.
Detta enligt rapporten som beräknar värdet utifrån antagandet att dessa filmer tillsammans gett 75 miljoner ”kontakter”, det vill säga i princip antalet människor som sett dem.

393 miiljoner
Värdet på denna exponering av Gotland är 393 miljoner kronor, räknat både efter hur många som redan sett filmerna och hur många som kommer att se dem framöver. Då har rapportförfattarna räknat på samma sätt som reklambyråer gör när de analyserar värdet av ”produktplacering” kontra kontaktkostnader för reklamfilm.

Erfarenheter från andra liknande regioner visar att turismen till regionen kan antas öka med mellan fyra och tio procent per år, de närmaste tre åren efter exponering i en internationellt framgångsrik film.

Fler övernattningar
Avgörande är förstås hur framgångsrik filmen blir. Ju framgångsrikare film desto större effekt på turismen. 
”Om vi antar att filmerna eller åtminstone några av filmerna som är inspelade på Gotland är framgångsrika och har bidragit till en ökning av turismen på 1- 3 procent motsvarar den ökningen upp till ytterligare cirka 22 000 fler övernattningar per år eller 66 000 över en treårsperiod” skriver konsultfirman Cloudberry Communications i sin sammanfattande analys.
Firman har tidigare gjort en liknande studie för en filmsatsning liknande Gotlands, nämligen den i Skåne, och grundar sina beräkningar mycket på detta material.

Ebb i kassan
Att Gotlands kommun, via Gotlands filmfond, beställt rapporten beror på att det råder olika uppfattningar om hur mycket det egentligen är värt att satsa på filmen som tillväxtfaktor på ön.
Rapporten ska bilda underlag för en politisk process som handlar om att bromsa eller gasa. Eller, kanske upphöra helt.

Gotlands Filmfond har ont om pengar, så ont om pengar att det är fara för filmsatsningens fortsatta framtid om inte kommunen skjuter till mer pengar.
- Vi har så att vi klarar de två inbokade filmprojekt vi har under våren. Sedan är pengarna slut, säger Bo Rehnberg på Gotlands Filmfond.

Dessa filmer ingår i analysen:
• Mongolpiparen
• Lilla Jönssonligan på kollo
• Rosa The Movie
• Tempelriddarens Skatt 2
• Maria Wern, ”Främmande fågel” (fyra delar)
• Jungstedt, ”Der Kommissar und das Meer” (sex filmer)
• Nesser (sex filmer)
• Welkåmm to Verona
• Lasse-Majas detektivbyrå
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!