Gotlandia går med begränsad fart och ena Fåröfärjan togs ur trafik

Snabbfärjan Gotlandia går för tillfället med begränsad kapacitet.
Detta sedan ett lager på en växel i en av de fyra maskinerna havererat vilket medför att gångtiden ökar från två timmar femtio minuter till 3.10.
- Handlar det enbart om att byta lagret är det färdigt på söndag, ett värre scenario vill jag inte tänka på, kommenterar Destination Gotlands vd Sten-Crister Forsberg.
Under fredagen drabbades dessutom en av Fåröfärjorna av haveri och togs en period ur trafik.

Gotland2004-07-17 04:00
Maskinfelet på snabbfärjan 700, HSC Gotlandia, inträffade under torsdagen. Det är ett lager på en växel i en av fartygets fyra maskiner som har havererat.
­Besättningen upptäckte att de fick vibrationer i den växeln och hittade det aktuella lagret, konstaterar Destination Gotlands vd Sten-Crister Forsberg.
<span class=MR>20 minuter senare</span>
Felet medför att färjans gångtid per enkeltur ökar från ordinarie två timmar 50 minuter till 3.10. Sammanlagt gör det en dryg timme per dygn och den modifierade turlistan i anledning av detta finns utlagd på nätet.
Något liknande fel har inte tidigare drabbat Gotlandia och enligt tillverkaren borde det aktuella lagret ha hållit dubbelt så lång tid.
­Samtidigt har man tittat över de övriga och några skador syns inte på dessa så det kan ha handlat om ett materielfel.
Under fredagen fanns en montör från den tyska tillverkaren på plats för att söka åtgärda felet.
Sten-Crister Forsberg:
­Handlar det om att byta lager är det färdigt på söndag. Ett värre scenario vill jag inte tänka på.
<span class=MR>Fåröfärjan</span>
Under fredagen drabbades även en av Fåröfärjorna mellan Fårösund-Broa av haveri. Det var Bodillas styrning som blev ur funktion och Vägverket nödgades därför ta fartyget ur trafik.
Det var styrningen till propelleraggregatet som havererade och reservdelar måste på plats innan felet kunde åtgärdas.
Efter ett intensivt arbete kunde Bodilla åter sättas i trafik på eftermiddagen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om