Gotlands Bilfrakt blir helägt dotterbolag till Åkericentralen
Gotlands Bilfrakt med 90 anställda och 78 miljoner kr i omsättning, har sålts och ska bli ett helägt dotterbolag till Gotlands Åkericentral.Affären som blev klar i dagarna kommer inte att leda till personalnedskärningar.Enligt Gotlands Bilfrakts styrelseordförande Göran Nyberg, kommer affären att ge gynnsamma effekter inom områdena stabsfunktion, administration, personalfrågor och finansiering. Driften påverkas egentligen inte, vi arbetar inom olika segment, säger han.
På sikt kommer vi att kunna ta en större delen av transportkedjan.
Köpet innebär för oss också möjligheter att kunna möta en befarad ökad kostnadsnivå och hårdare konkurrens. Och så lever vi ju fortfarande i ovisshet om hur det blir med fraktstödet till Gotland.
Det säger Göran Nygren, VD i Åkericentralen, ett bolag med 52 delägare som under förra året sålde maskin- och transporttjänster för drygt 78 miljoner kronor.
Åkericentralen har bara ett 10-tal anställda, det är vi som jobbar här på kontoret.
Delägarna består av mindre åkeriföretag runt om på Gotland, företagen som utför de beställningar på frakter och annan entreprenad som administreras genom transportcentralen, alltså Åkericentralen. Göran Nygren betonar att båda företagen är välmående och att verksamheterna kommer att rulla på som i dag. Men fördelarna med sammanslagningen kommer att märkas med tiden.
Vi kommer att kunna agera på hela marknaden och vi tror att det kommer att bli bra för Gotland när vi kan hantera hela transportkedjan.
Han medger också att köpet innebär en ökad maktposition gentemot mindre åkeriföretag.
För Göran Nyberg är försäljningen också ett steg i att avveckla ett mångårigt engagemang i transportbranschen på Gotland.
Jag är 65 och den här affären är för mig också ett steg i att gå in för landning, med ålderns rätt.
I familjen Nybergs företagsgrupp ingår bland annat Translast och Bingers Mekan. Gotlands Bilfrakt utför godstransporter mellan Gotland och fastlandet och lokalt runt om på Gotland i samarbete med Schenker och Coldsped.
Man driver också linjetrafik till och från Stockholm och Mälardalen och verkar på västkusten och Göteborg, Malmö/Skåneregionen, Kalmar-Nybro, Norrköping-Linköping, Jönköping och Örebro.
Gotlands Bilfrakt har drygt 50 lastbilar, totalt 110 fordonsenheter.
I fjol uppgick antalet anställda till totalt 90 personer och omsättningen skrev till 78,6 miljoner kronor. Göran Nygren övertar den 1 september VD-positionen öven i Gotlands bilfrakt i väntan på att en ny VD rekryterats.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!