- Gotlandnet kompletterar Gotland Just Nu, ett spännande samarbete. Vi får en produkt som kompletterar vår befintliga verksamhet, kommenterar Gotlands Media AB:s vd Marie Ahlgren efter det styrelsemöte där affären bestämdes.
- Vi har nu två starka produkter som finns i olika kanaler men med samma inriktning, att visa upp allt som Gotland har att erbjuda besökare. Gotland.net når turisten när denne planerar resan, Gotland Just Nu når besökaren på båten eller på plats på Gotland.
Exponering
Affären innebär också att Gotland som besöksmål kommer att exponeras bättre i de områden där NTM-koncernen är verksam som Östergötland, Uppland och Norrbotten.
Liksom Gotlands Medias tidning Gotland Just Nu riktar sig Gotland.net framför allt till turister och andra Gotlandsbesökare.
Det är Bosse och Margareta Eriksson som säljer aktierna. De har drivit Gotlandnet, som omsätter tre miljoner kronor, sedan 1997 och behåller resterande 40 procent.
- Det är en konkurrensutsatt bransch och vi kände att som litet familjeföretag behövde vi en starkare partner för framtiden och vi har tagit initiativ till den här affären. Vi ställde frågan i fjol och har inte hört av oss till några andra och vi är stolta och glada att Gotlands Media vill investera i verksamheten, säger Gotlandnets vd Bosse Eriksson.
Samverkan
Han hoppas också på en framtida, inte minst teknisk, samverkan omkring utvecklingsprojekt som läsplattor och mobilinformation och även på en möjlighet att föra fram GA:s, GT:s och Hela Gotlands nyhetsutbud.
- Inledningsvis kommer vi att länka till varandras sajter.
Några diskussioner om hur ett eventuellt framtida redaktionellt samarbete ska formeras eller en gemensam redaktion har ännu inte förts.
Inga förändringar
Personellt innebär affären i dagsläget inga förändringar. De tre anställda på Gotlandnet kvarstår. Sammanlagt har man 4,5 tjänster men resterande köps in externt.
Bolaget kommer att drivas vidare som ett eget bolag inom Gotlands Media.
Som brukligt i denna typ av affärer vill parterna inte uppge någon köpeskilling.