Med stipendium från Gotlänningens Tryckeri AB har journalisten Ylva Carlqvist Warnborg från Skara jämfört medielandskapen på Gotland, Island och Åland.
Det är första gången stipendiet, på 50 000 kronor, delas ut och i går presenterade hon resultatet vid Gotlänningens Mediedag 2012 i Visby.
Med Tommy Wahlgren som moderator och en panel med landshövding Cecilia Schelin Seidegård och regiondirektör Bo Dahllöf gavs tillfälle för deltagare att diskutera ö-media i allmänhet och lokalmedia på Gotland i synnerhet.
- Bli ännu mer lokala så lever ni längre, var tipset för dagen för att säkra lokaltidningarnas fortlevnad.
Lokal journalistik
Med Tommy Wahlgrens ord kom det att handla om lokal journalistik i kubik, eller snarare kvadrat.
- Det finns en utvecklingspotential i helagotland.se, webben måste bli bättre och uppdateras. Tidningen är inget bra på paddan (läsplatta) tyckte landshövdingen.
Två tidningar, webb och radio är till fördel för Gotland. Och en nyckelfaktor finns som etnologiprofessor Owe Ronström pekade på.
- Media på Gotland samspelar med det muntligt berättade, skvaller om man vill, som en alternativ nyhetskanal.
Men vad kan göras mer och bättre i Gotlands medielandskap?
På minussidan noterades panelen att media på Gotland fokuserar mer på rapportering och mindre på värdering och analys.
- Mer grävande och granskande journalistik behövs. Vissa företag och företrädare får breda ut sig oemotsagda, menade landshövdingen med Payex och Pigge som exempel.
Med samma ägare är det kanske bara en tidsfråga innan tidningarna slås ihop.
Tidningstips
Enligt studien anser läsare att en tidning skulle fungera, medan företrädare för media anser att båda tidningarna behövs.
- Tre ledarsidor är roligt. Nyhetsmässigt skulle jag hellre se en genomarbetad morgontidning än två ogenomtänkta typ kvällstidningar, ansåg Bo Dahllöf, med hänvisning till rubrik- och bildsättning i GA och GT.
Konkurrens anses sporra och hålla media vaket. Men mer kan göras.
- NTM äger ett antal tidningar, varför inte lägga in lite omvärldsbevakning från koncerntidningarna, föreslog Stefan Nypelius, C.
- Sätt nyheter i sitt sammanhang, till exempel siffror om arbetslöshet, tipsade landshövdingen.
Tydligt tycks mediesituationen på Gotland göra det lätt för myndighetspersoner att föra ut sitt budskap.
- Det jag har lagt överst i min posthög är ute i tidningarna dagen därpå, konstaterade Bo Dahllöf.
- Har man lärt sig tolka journalister är det rätt enkelt att nå ut i media på ön, tyckte Stefan Nypelius.