Gotlands turistbyrå inte bland de bästa i Sverige
Gotlands turistbyrå kom på 70:e plats av totalt 249 helårsöppna turistbyråer i Sverige i en undersökning som FörTur, Föreningen turism i Sverige har gjort.Bäst i landet är Hedemora och Ulricehamns turistbyråer.
<span class='mr'>Fiktiva kunder</span>
Bedömningen har skett genom att eleverna har ringt upp turistbyråerna vid tre olika tillfällen som fiktiva kunder och ställt olika frågor samt skickat frågor med e-post.
Graderingen har främst gjorts utifrån snabbhet, kvaliteten på svaren och personalens tillmötesgående.
Därefter har besök genomförts på de sex bästa turistbyråerna i båda kategorierna varvid en särskild poängbedömning gjorts för att gradera dessa turistbyråer inbördes.
Kraven för auktorisation fokuserar på tillgänglighet och informationsmateriel. Men denna undersökning lägger vikten vid den personliga servicen eller snarare konsumentvänligheten, säger Eva Hedenström, vd FörTur. Målet med undersökningen är att den ska leda till att servicenivån på turistbyråerna hela tiden höjs, fortsätter Eva.
<span class='mr'>FörTur</span>
FörTur ansvarar för auktoriseringen för Sveriges turistbyråer. Det finns två kategorier av turistbyråer: blå/gul och grön turistbyrå.
Den blå/gula skall kunna ge muntlig övergripande information om hela Sverige.
<span class='mr'>Gotland grön kategori</span>
Den gröna kategorin, som Gotland tillhör, ska kunna svara på information om orten och områden inom en dagsutflykt med bil.
Totalt finns det 321 auktoriserade turistbyråer i Sverige, varav 249 är helårsöppna.
Av dessa är 86 helårsöppna och två säsongsöppna i kategori blå/gul och 163 helårsöppna samt 70 säsongsöppna i kategori grön.
De tre bästa turistbyråerna i respektive kategori fick motta pris på Turistbyråstämman som ägde rum i Göteborg i tisdags.
Det är bra att man gör undersökningar av det här slaget, säger Anders Murat, chef för Turistbyrån i Visby. Och att vi kom så lågt visar ännu tydligare att vi behöver nya lokaler.
<span class='mr'>Trånga lokaler</span>
Turistbyrån har 70000 besökare, 60000 mail och 50000 telefonsamtal om året.
Man kommer inte in med en rullstol, det är trångt och växeln är för liten. I nya lokaler får vi alla möjligheter att ta emot den stora anstormningen av turister som vill besöka oss, säger Anders Murat. Och vi lovar att vi skall bli bättre!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!