Gotlands vägar behöver en ö-faktor

Gotland behöver en ö-faktor även för infrastrukturen. Det anser gotländske riksdagsledamoten Lars Thomsson (C).

Det behövs stora satsningar om Gotland ska kunna behålla sina 90-vägar. Då räcker pengarna i länsplanen inte till, säger Lars Thomsson som vill ha en översyn av fördelningsmodellen.

Det behövs stora satsningar om Gotland ska kunna behålla sina 90-vägar. Då räcker pengarna i länsplanen inte till, säger Lars Thomsson som vill ha en översyn av fördelningsmodellen.

Foto: Dennis Pettersson/arkiv

Gotland2019-10-14 16:03

Utvecklingen av Gotlands infrastruktur har halkat efter under flera år, tycker Lars Thomsson. Länet är för litet för att få del av satsningarna i den nationella planen. När regeringen förra året presenterade planen för 2018–2029 omfattade den 622,5 miljarder kronor, med i första hand satsningar på förbättringar av järnväg och större statliga vägar. Gotland har inga vägar som ingår i stamvägnätet och är för litet för att få del av några satsningar i den nationella planen.

På en punkt finns dock Gotland med i den nationella planen, eftersom den även fördelar pengar till de lokala länsplanerna. Tilldelningen till länen sker utifrån folkmängden, och av länen är Gotland klart minst. Av de 36,6 miljarder kronor som avsatts till länsplanerna 2018–2029 får Gotland bara 224 miljoner kronor. Det kan jämföras med Stockholm som får 8,6 miljarder kronor. Jämtland, näst minsta län, får mer än dubbelt så mycket som Gotland.

– Gotland får så lite att det bara räcker till en cykelväg vart femte år, säger Lars Thomsson som i en riksdagsmotion förespråkar en översyn av fördelningssystemet.

Det är inte givet att Gotland får allt som avsatts. Av de 224 miljonerna är drygt 30 miljoner kronor villkorade, och ges under förutsättning att Region Gotland satsar lika mycket.

Lars Thomsson är inte ensam om att uppmärksamma problemet. Sedan fördelningssystemet infördes för drygt 20 år sedan har tilldelningen till Gotland varit liten. Det omöjliggör större infrastruktursatsningar, och därför har Region Gotland tidigare uppvaktat näringsdepartementet om problemet.

Trafikverket håller på med en översyn av hastighetsgränser i hela landet. För Gotland har man aviserat att de vägar som i dag har 90 km/tim som högsta tillåtna hastigheter kommer att få den begränsad till 80 km/tim senast 2023.

I senaste länsplanen påpekas att Gotland är ett vägberoende län. Om mer pengar fanns till infrastrukturen är tekniska nämndens önskan att åtgärder kan vidtas så att 90-vägarna kan behållas.

En bro till Fårö är en storsatsning som kan komma att påverka hur pengarna i länsplanen används. I juni meddelade Trafikverket att staten är beredd att finansiera en bro med som mest 650 miljoner kronor. Blir bron dyrare får regionen finansiera överskjutande belopp. Gotland måste även stå för planläggningen, som väntas kosta upp emot 100 miljoner kronor. Pengarna kan förslagsvis tas ur budgeten för länsplanen.

Lars Thomsson har lämnat en riksdagsmotion om infrastrukturen på Gotland, och hoppas få gehör för ökade satsningar.
Lars Thomsson har lämnat en riksdagsmotion om infrastrukturen på Gotland, och hoppas få gehör för ökade satsningar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!