Gotlands veteranbilklubbs årliga rally krom, patina och körglädje
I lördags rullade 49 bilar över 30 år samtidigt på Gotlands vägar i samband med veteranbilklubbens årliga rally. I år gick start och mål från Havdhems lantbruksmuseum, där klubbens ordförande Rune Larsson släppte iväg alla ekipage med en kort presentation. Brrr, det är så man ryser av välbehag, konstaterade han när han såg en mer än 50 år gammal GMC-pickup med orörd och bruksrelaterad patina.
Follingboborna K.G. och Callie Lundborg, 84 respektive 86 år, hade kört det årliga veteranbilsrallyt 16 gånger tidigare. Transportmedlet var en 32 år gammal eller ung Mercedes som renoverades för 16 år sedan och höll ett mycket fint bruksskick.
"Bruksskick" var det även på den pickup av märket GMC som Dalhemsbon Lennart Larsson körde, med den entusiastiske sonen Tom Wahlby på passagerarsätet. Pickupen lämnade fabriken i USA 1949 och tjänade lång och trogen tjänst till 70-talets slut, då den pensionerades, och en bekant till Lennarts pappa undrade om de var intresserade av att ta över den till Sverige. Så skedde år 1992.
<span class=MR>Rysarbil</span>
Gotlands veteranbilklubbs ordförande Rune Larsson tyckte att GMC:n hade "lagom med färg kvar", när han presenterade den i samband med rallystarten.
Visst vore det synd att lacka den!? Det är fint att se bilar i det här skicket. En riktigt härlig farmarbil som har gått i Oklahoma. Brrr, det är så man ryser av välbehag!
Nästföljande bil var en Ford Prefect från 1949, som kördes av 85-årige Lennart Petterson från Vall. Han hade haft krångel med startmotorn och bränsletillförseln in i det sista och inte vågat föranmäla sig, men när startskottet gick så rullade Forden snällt iväg.
Man är ju uppfödd med de här bilarna, konstaterade Lennart. Jag var fyra, fem år när jag såg en bil för första gången, en T-Ford, och när jag konfirmerades åkte jag just T-Ford med en smed från byn.
<span class=MR>Härligt primitiv</span>
T-Ford har en alldeles särskild plats även i ordförande Rune Larssons hjärta.
Det var ju där det började, med den första serietillverkade bilen. T-Forden är härligt primitiv. Ska man ha något att åka till fastlandsrallyn i måste man dock upp på 30-talet.
Själv äger han en Chevrolet från -29, som dock rullade i rallyt utan Rune bakom ratten. Han jobbade med arrangemanget, förklarade han.
Det gjorde även fjolårets segrare Lars Alner, som ingick i årets rallykommitté. Veteranbilklubben har nämligen en ovanligt demokratisk och rättvis arbetsfördelning. Varje år utser man fem efter varandra följande namn från medlemsmatrikeln till årets kommitté. På det viset slipper man den vanliga föreningsfällan med att en liten klick gör allt jobb och resten "glider med", menade Rune.
Gleds med gjorde det däremot i lördags, och det med all rätt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!