Rörelseresultatet för första kvartalet blev negativt, minus 67 miljoner kronor. Det oroar dock inte Gotlandsbolagets vd Håkan Johansson. I en kommentar till kvartalsrapporten säger han att verksamheten till stor del är säsongsbetonad. Även vinståret i fjol inleddes med ett minus i ungefär samma storleksordning.
Första kvartalet belastas av starten för kryssningstrafiken. Gotlandsbolaget satsade under perioden 44,7 miljoner kronor på ombyggnaden av M/S Birka Gotland. Den kostnaden har å andra sidan till en del uppvägts av lägre pris på drivmedel.
Dessutom inföll påskhelgen i år under första kvartalet, vilket ökade Destination Gotlands intäkter. 188 200 personer reste med färjorna, vilket är tolv procent fler jämfört med första kvartalet i fjol.
Påsken inverkade dock inte på fraktvolymen, som minskade med tio procent. Även antalet gästnätter vid dotterbolaget Gotland Hotel & Properties anläggningar minskade. Trots fler färjeresenärer minskade gästnätterna med 12,5 procent.
Avsiktsförklaringen med Austal med mål om att ha en vätgasdriven katamaran klar till 2027 var tillsammans med det lämnade anbudet på Gotlandstrafiken 2027– 2035 kvartalets stora händelser. Nu väntar rederiet med spänning på besked. ”Vid kvartalsrapportens publicering har vi inga besked eller indikationer på hur många rederier som deltar eller när besked kommer att ges” skriver Håkan Johansson i kvartalsrapporten.