Gotlandsbolaget får konkurrens

Från den 17 juli är det fritt fram för vem som vill att frakta passagerare med färja till och från Gotland.Jan-Eric Nilsson på Gotlandsbolaget är mycket överraskad och Paul "Dino" Larsson på lobbyorganisationen vägpris.nu rasar.- En katastrof, kommenterar han.

Foto: Petra Jonsson

Gotland2009-06-26 04:00
Regeringen beslutade i går att ta bort de begränsningar som funnits kring gotlandstrafiken i drygt 38 år.
Anledningen är att man vill öka konkurrensen.
Men det innebär också att vem som helst - som har en passagerarfärja med besättning som klarar uppställda krav - kan nöja sig med att trafikera Gotland när det är lönsamt, till exempel på sommaren.
- Ett mycket oväntat beslut, säger Jan-Eric Nilsson, styrelseordförande i Gotlandsbolaget, moderbolag till Destination Gotland som i dag driver gotlandstrafiken med ensamrätt.

Kräver möte
- Vi har ingått ett affärsavtal med staten på vissa premisser. Om de premisserna ändras så förbehåller vi oss rätten att ställa nya krav. Vi måste träffa vår motpart, Rikstrafiken, för att diskutera det här, säger Jan-Eric Nilsson.
- Spontant känner jag att det är en katastrof om någon kan komma in och ta grädden på moset, säger Icahandlaren Paul "Dino" Larsson som också är verksam i lobbyorganisationen vägpris.nu.
- Jag tycker att det är viktigt med konkurrens, men det ska vara på lika villkor. Våra kommunikationer är en otroligt viktig fråga och vi kan inte ha vilka aktörer som helst. Man får inte leka med vår landsväg! tycker Paul Larsson.
Landshövding Marianne Samuelsson, som tillsammans med Eva Nypelius tog initiativ till att frågan väcktes, är däremot nöjd.

Sommartrafik
- Det här ger möjlighet till sommartrafik på östsidan, och färjan till Polen kan komma att lägga till på Gotland. Det ger också helt andra möjligheter att ta sig runt på Östersjön, säger Marianne Samuelsson.
- Och av och till märker vi att det är svårt att få plats på båten på sommaren, så det kan vara bra med konkurrens även på inrikestrafiken. Men staten måste fortfarande ha ansvar för att vi har en fungerande trafik året runt.
Ser du inga faror eller risker?
- Det skulle vara att det möjligen blir dyrare för staten, säger Marianne Samuelsson.

Trafik från Slite?
Eva Nypelius (c), ordförande i kommunstyrelsen, resonerar på ungefär samma sätt.
- Jag ser fler möjligheter än faror. Under sommarmånaderna slår vi i taket i dag, och trafik på utlandet lär öka det totala antalet resenärer, på samma sätt som Ölandstrafiken har gjort.
Påverkar det här planerna för till exempel hamnen i Slite?
- Färjetrafik därifrån har funnits med i planeringen hela tiden, säger Eva Nypelius.
Destination Gotland har tidigare talat om att starta färjetrafik på Baltikum.
- Regeringens beslut påverkar inte planerna österut. Vårt intresse för utlandstrafiken kvarstår, säger Jan-Eric Nilsson.

Grund för fler anbud
Siv Gustavsson, chef för trafikenheten på näringsdepartementet, ser bara fördelar med regeringsbeslutet.
- Problemet har varit att det egentligen bara har funnits en kandidat vid upphandlingarna. Om nu någon eller några kan komma in och driva trafik på somrarna och få erfarenhet av gotlandstrafiken på det sättet så kan det lägga grunden för fler anbud och en bättre konkurrens året runt.
- Staten och Gotland är också eniga om att det ska finnas en uthållig trafik, och upphandlingen blir ju kvar med krav på trafik året runt, säger Siv Gustavsson.

Gotlandstrafiken har varit reglerad i drygt 38 år. I december 1970 beslutade nämligen riksdagen att linjesjöfart på Gotland bara fick bedrivas av den som fick tillstånd - koncession - av Konungen.
Den som fick tillstånd den gången var Gotlandsbolaget.
1996 upphävdes lagen om koncession och regeringen fick i stället rätt att besluta om begränsningar i gotlandstrafiken.
Sådana infördes 1997 och innebar att den som ville bedriva passagerartrafik på Gotland från svensk fastlandshamn var tvungen att anlöpa fastlandshamnen minst fem dagar i veckan hela året. Det är den begränsningen som regeringen tog bort i går.
Den statliga stödet till gotlandstrafiken berörs däremot inte av gårdagens regeringsbeslut, och upphandlingen av färjetrafiken fortsätter som planerat.
Det lär innebära att den som får ett avtal med staten också i fortsättningen måste driva trafik året runt även på olönsamma avgångar.
Beslutet innebär också att det blir möjligt med reguljär utrikestrafik via Gotland.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!