Gotlandsbolaget avslutade sista kvartalet 2022 med en kraftig förlust. Rörelseresultatet blev minus 162 miljoner kronor. För att kompensera det höjde Destination Gotland biljettpriserna kraftigt i januari.
De höjda biljettpriserna har tillsammans med stabiliserade bränslepriser minskat rörelseförlusten. För första kvartalet i år redovisar Gotlandsbolaget ett minus om 63 miljoner kronor.
Trots att rörelseresultatet första kvartalet visar minus finns hopp om fortsatt sänkta biljettpriser.
– Om drivmedelskostnaderna fortsätter sjunka, kommer Destination Gotland ha möjlighet att sänka biljettpriserna ytterligare, skriver vd Håkan Johansson i en kommentar till delårsrapporten.
Han konstaterar även att bokningsläget inför sommaren är gott, i nivå med rekordåret 2019. Under första kvartalet minskade dock antalet resande med 6 700 personer (fyra procent), och antalet fordon med 7 200 (elva procent). Även godsmängden minskade med elva procent, jämfört med motsvarande period 2022.
Nu väntar Gotlandsbolaget med spänning på Trafikverkets underlag till kommande upphandling av färjetrafiken. Det har aviserats till våren 2023.
– Vårt främsta fokus är att få fortsatt förtroende att driva Gotlandstrafiken. Men med vår lokala förankring, insikter i det gotländska samhällets behov och långa erfarenhet av Gotlandstrafiken, kommer trafiken mellan Gotland och fastlandet ha en viktig roll i vår verksamhet oavsett utfallet av upphandlingen, skriver Håkan Johansson i delårsrapporten.