Gotlandsbolaget har tappat över en halv miljard kronor

Rederi AB Gotland släppte under onsdagen sin delårsrapport och den visar att bolagets omsättning minskat med 569 miljoner kronor. "Destination Gotland står för majoriteten", säger Håkan Johansson, vd för bolaget.

Håkan Johansson, vd Rederi AB Gotland, säger att koncernen tappat stora summor. Delårsrapporten visat på ett omsättningstapp på 569 miljoner kronor.

Håkan Johansson, vd Rederi AB Gotland, säger att koncernen tappat stora summor. Delårsrapporten visat på ett omsättningstapp på 569 miljoner kronor.

Foto: Malin Stenström/Dennis Pettersson/Rolf Jönsson

Gotland2020-10-22 09:07

Rederi AB Gotlands delårsrapport var inte någon rolig läsning för aktieägarna. Bolaget har tappat hela 569 miljoner kronor i omsättning och den minskade från 1,962 miljarder kronor i fjol till 1,393 miljarder kronor i år. Delårsrapporten täcker perioden 1 januari till 31 augusti. 

– Destination Gotland står för majoriteten av omsättningstappet, men det har även varit betydligt lägre beläggning på hotellen. I förra året hade vi även med Skärgårdstrafiken under åtta månader och även det har påverkat. Men den betydande majoriteten kommer från DG, säger Håkan Johansson, vd Rederi AB Gotland.

undefined
Håkan Johansson vill i nuläget inte svara på hur dialogen med Trafikverket ser ut.

Trafikverket har framfört att Destination Gotland kan komma att få böta för 14 turer som bolaget inte kört enligt avtal. Samtidigt fortsätter bolaget ha en dialog med Trafikverket och den kommer sannolikt intensifieras efter släppet av delårsrapporten. 

– Vi har en dialog med Trafikverket och det kommer vi fortsätta att ha. Klart är att vi har tagit ett större ansvar än vad de här rekommendationerna har tvingat oss till. Det har varit otroligt bra för Gotland och ha en trygghet kring vår landsväg till ön, säger Håkan Johansson.

Kommer ni att söka ersättning från Trafikverket för det omsättningstapp som ni ser i Gotlandstrafiken? 

– Det är naturligt att vi med en släppt delårsrapport också går in i en mer konkret dialog med Trafikverket, säger Håkan Johansson.

Han tror att det även i framtiden är svårt att ha ett avtal som reglerar sådana situationer som till exempel en pandemi. 

– Jag tror alltid att en operatör kommer behöva ta hänsyn till saker som inte regleras i avtalet. Därför är det otroligt viktigt att ha en ansvarstagande, långsiktig och gärna lokalt förankrad operatör. Jag tror inte ett avtal kan ta hänsyn till allt som kan inträffa, säger Håkan Johansson.

undefined
Rederi AB Gotland och Destination Gotland har en dialog med Trafikverket om coronapandemins påverkan på Gotlandstrafiken.

De har ännu inte någonting klart för de fartyg som inte används i Gotlandstrafiken.

– Chartermarknaden ser ut att ha ljusnat lite och det finns ett större intresse i fartyg. Vi tittar på olika alternativ för att hitta sysselsättning. Om det här hade varit ett mer normalt år hade vi kunnat sysselsätta fartygen. Det låg också i vår plan inför 2020, säger Håkan Johansson. 

undefined
Rederi AB Gotland visar upp ett positivt resultatet - mycket på grund av en försäljning av ett produkttankfartyg.

Trots pandemin visar Rederi AB Gotland upp ett positivt resultat på 129 miljoner kronor efter finansiella poster. I förra delårsrapporten var den summan 288 miljoner kronor. Under året har ett av koncernens produkttankfartyg sålts med en reavinst på 90 miljoner kronor. 

– Vi är inte nöjda med resultatet. Vi har sett branscher som fått hjälp och stöd för att kunna parera effekterna i samband med coronapandemin. Vi har jobbat med korttidspermitteringar och använt det här omsättningsstödet. Men den kompensation vi har fått har varit väldigt liten, det handlar om fem till tio miljoner kronor, säger Håkan Johansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!