Gotlandsbolaget riskerar att bli av med färjetrafiken

- Den anmälan vi har gjort om misstanke om bedrägeri, är gjord med bäring på det nya avtalet och där sägs att för att få bedriva trafiken så får inte ledande personer i rederiet vara fällda för brott i yrkesutövningen.
Det säger Staffan Widlert, generaldirektör för Rikstrafiken. Gotlandsbolaget riskerar alltså att uteslutas från upphandlingen av nytt avtal om Gotlandstrafiken. Om någon blir fälld på grund av den brottsanmälan som Rikstrafiken har gjort.

Gotland2005-08-30 06:00
- Det nya avtalet är annorlunda jämfört med nuvarande, där det står om oförvitlig vandel. Men eftersom det rör sig om långdragna processer spå påverkas inte nuvarande avtal av den anmälan som vi har gjort till Ekobrottsmyndigheten, säger Staffan Widlert.
Rikstrafiken har som vi tidigare berättat om gjort en anmälan till Ekobrottsmyndigheten. Man anser att Destination Gotland har fått så mycket som 100 miljoner kronor för mycket i ersättning av staten. 75 av miljonerna gäller ombyggnad av hamnarna för de nya Kina-färjorna. Kostnader som rikstrafiken anser alldeles för höga.
I inbjudan till ansökning om att lämna bud på Gotlandstrafiken så finns paragrafen 4.3, som handlar om "uteslutningsgrunder från deltagande i upphandlingen". Detta är något som man enligt Rikstrafikens verksjurist Åsa Ärlebrant normalt alltid har med i samband med upphandlingar.
I paragrafen står det bland annat att "Sökande som är föremål för följande omständigheter kommer inte att prövas: Sökande är dömd för brott avseende yrkesutövningen enligt lagakraftvunnen dom" och "Sökande har gjort sig skyldig till allvarligt fel i yrkesutövningen".

Under senaste året
Ytterligare en förutsättning finns för att inte få vara med och lägg anbud. "Sökande som under det senaste året, räknat från ansökningstillfället, varit föremål för nämnda omständigheter kommer inte heller att prövas. Detsamma gäller om sökande är eller har varit moderbolag till företag som varit föremål för ovan nämnda omständigheter under den angivna perioden.
Även sökande vars moderbolag under det senaste året har eller har haft ett dotterbolag som varit föremål för någon av ovan nämnda omständigheter kommer att uteslutas från vidare prövning".
- Jag tycker generellt att det är rimligt att det står så. Men jag utgår ifrån att vi inte kommer att drabbas, säger Sten-Crister Forsberg, vd för Destination Gotland.
Det som står i uteslutningsgrunderna betyder att en fällande dom måste komma inom ett år efter att Gotlandsbolaget har lämnat in en intresseansökan. Skulle en eventuellt fällande dom komma senare har den ingen betydelse när det gäller att få koncession för Gotlandstrafiken. Än så länge finns bara ett beslut om förundersökning. Om och när den har blivit genomförd återstår sedan om det blir något åtal och därefter alltså om det blir en fällande dom.
Det var i april i år som Rikstrafiken gick ut med information om den kommande upphandlingen av Gotlandstrafiken. Senast till den 15 september ska de rederier som vill vara med och lägga anbud ha lämnat in en intresseanmälan. Alla sökande bedöms sedan och de som anses tillräckligt kvalificerade får före oktober månads utgång besked om att de får lämna anbud.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om