I en artikel samt en analys gjorda av branschtidningen Affärsvärlden nämns två missnöjen kring den pågående upphandlingen.
Det första innebär att Gotlandsbolagets årsredovisningar ger intryck av att vinsten är mindre än om bolaget skulle ha använt branschstandard, vilket kan påverka upphandlingen.
Det andra är att Trafikverkets villkor ser ut att vara anpassade efter Gotlandsbolagets förutsättningar gällande vinsttak och miljökrav, vilket missgynnar eventuella konkurrenter.
Två anonyma personer som tidningen pratat med säger att "Helt klart är att Gotlandsbolaget skriver ner färjorna för att minska resultatet, och att Trafikverkets vinsttak stänger andra ute".
Samt: "Jag tror inte det är riggat som vissa säger, jag tror att Trafikverket gjort bort sig. De är frustrerade av Gotlandsbolagets höga vinster och vill egentligen ha konkurrens, men har tagit fel verktyg".
Tidningen har sökt väsentliga svar hos Trafikverket gällande vinsttaket, dock utan framgång. Ansvarig person hade då nyligen precis slutat och presstjänsten säger att villkoret lagts "i syfte att följa de regleringar som Trafikverket har att förhålla sig till i upphandlingen, bland annat EU:s statsstödsregler".
Enligt tidningen så klarar Destination Gotland det satta vinsttaket på 22 procent. Innan fartygshyror betalda till moderbolaget så landar företaget på en vinst på drygt 21 procent.
Vinsten i moderbolaget hålls i sin tur ner av en avskrivningsperiod av båtarna på 10 år. Trots att branschstandard är 20-30 år. Vinsterna ser därför låga ut i bolaget, förutom de år då helt avskrivna fartyg säljs och reavinst uppstår, menar Affärsvärlden.
Gotlandsbolagets vd Håkan Johansson har tagit del av både artikeln och analysen.
– Det finns två saker som vi inte håller med om, det ena är huruvida vi har ett ambitiöst arbete och hur vi tänker kring miljö och klimatfrågan.
Han nämner bland annat utvecklingsprojektet Gotland Horizon X, som fortsatt beräknas kunna vara färdigt 2027.
– Det tycker inte vi är oambitiöst, tvärtom. Vår utgångspunkt är att man måste driva på teknikutvecklingen och fossilfria bränslen, men samtidigt inte flytta Gotland längre ifrån fastlandet. Man behöver en bra färjetrafik och den ska vara grön.
Däremot så håller han med om att klimatkraven i upphandlingen hade kunnat vara hårdare.
– Vi tycker att man hade kunnat satt tuffare miljökrav. Generellt sett inom sjöfarten så går omställningen för långsamt.
Den andra saken som Håkan Johansson inte håller med om gäller korrelationen avskrivningstid och vinster.
– Vi märker att det i finansiell media uppstår ett intresse sett till hur vi och andra hanterar sina avskrivningstider. Även om våra avskrivningstider har sin tydliga anledning, så är de kortare än många andra, och av den anledningen blir det nog också ett intresse av det. Men det man ofta gör är att man felaktigt kopplar det till biljettpriset. Avskrivningarna påverkar inte kassaflödet i bolaget.
Håkan Johansson åsyftar den analys som Dagens Industri gjorde under förra året. Affärsvärlden kopplar nu de korta avskrivningstiderna till vinsttaket i den pågående upphandlingen och menar att Gotlandsbolaget på så sätt har hög lönsamhet bolaget som helhet, medan Destination Gotland klarar vinsttaket. Men det menar Håkan Johansson inte har något med varandra att göra.
– Man menar att vinsttaket skulle kunna hanteras av antingen korta avskrivningstider eller fartygshyror. Det stämmer inte alls i hur vinsttaket ser ut i upphandlingen. Vinstbegränsningen gäller före avskrivningar, fartygshyror och andra kapitalkostnader. Så oavsett vad så är vinstbegränsningen i upphandlingen helt lika för alla.
Anledningen till de korta avskrivningstiderna, menar Håkan Johansson, har att göra med att fartygen är låsta i kontrakt.
– Först byggs de i fem år, sedan ska de gå i trafik i tio år. Så i praktiken är de inlåsta i femton år. Det är en stor osäkerhet när investeringsbeslut sen ska fattas utifrån hur marknad och sysselsättning ser ut femton år framåt. Det gör att våra revisorer tycker det är en lämplig avskrivningstid.
Han förtydligar också att Destination Gotland betalar marknadsmässiga hyror för sina fartyg.
– Vi tjatar om det, men det påverkar inte biljettpris, det påverkar inte ersättningar och anbud från Trafikverket och påverkar inte heller möjligheten att förhålla oss till vinsttaket.