Gotlandsbolagets nya färja sjösätts efter jul
Gotlandsbolagets nya snabbfärja är nu så pass klar att den beräknas bli sjösatt i mellandagarna, alltså strax efter jul. Det innebär att tidschemat hålls någorlunda och att färjan som beräknat kan gå i trafik i sommar.
Färjan byggs inne i en stor hall på Fincantieris varv i Riva Trigoso söder om Genua, och hallen är så trång att det inte går att ta några översiktliga bilder av hela bygget. Det blir möjligt först när färjan om några veckor transporteras ut ur hallen för att sjösättas.
Därefter kommer färjan att bogseras till en annan del av varvet som ligger i La Spezia fem mil längre söderut. Där kommer bygget att färdigställas och Gotlandsbolagets tekniske chef Anders Larsson räknar med att provturerna kan inledas i början av februari. Leverans kan ske någon gång i mars eller april - tiden är ännu inte bestämd.
Någon tid för dop är inte bestämt men rederiets vd Jan-Erik Rosengren tror att det kommer att ske i anslutning till leveransen. Namnet hålls hemligt men Gotlandsbolaget brukar ju hålla fast vid vissa namn som använts sedan långt tillbaka i tiden. "Lediga" namn är Drotten och Thjelvar.
Ett tag var det sagt att Rikstrafiken inte accepterade att den nya färjan sätts in i gotlandstrafiken, men nu har rederiet fått klartecken för att låta nybygget gå i trafik till sommaren nästa år. Hon kommer då att ersätta snabbfärjan HSC Gotlandia - och vad som sker med henne är ännu inte avgjort. Rikstrafiken har sagt ifrån att inte bägge snabbfärjorna får användas samtidigt.
Nybygget påminner mycket om snabbfärjan Gotlandia men är något större; 122 meter i längd mot 112 och plats för 780 passagerare mot Gotlandias 700. Hastigheten blir dock densamma, 32 knop.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!