Gotlandsbuss: Det kan bli riktigt bra för ön
- Det här känns bra. Ronny Olofsson, vd och ordförande i Gotlandsbuss AB, såg nöjd ut när han klev ur bussen på gårdsplanen i Stånga i går eftermiddags.- Jag tror det kan bli riktigt bra för Gotland, sa han sen.
- Det känns spännande, det här kommer att bli ett lyft för branschen, tyckte både hon och chaufförerna Tommy Pettersson och Kaj Nord på Stångabuss.
Ronny Olofsson väljer dock att hålla en låg profil ännu en tid.
Måste ha sin gilla gång
- Jag vill se först att vi verkligen får det. Ärendet måste ha sin gilla gång, de andra har ju tio dagar på sig att överklaga, sa han.
Men visst var han glad, det gick inte att ta miste på. Och han sa att han är säker på att Gotlandsbuss ska kunna göra ett minst lika bra, troligen bättre jobb än Swebus.
- Vi kan Gotland, och med 13 delägare runt om på ön kommer vi att ha en otrolig uppbackning om det exempelvis skulle hända något med en buss, sa han.
Nuvarande verksamheter i moderbolagen kommer att fortsätta som vanligt, Ronny Olofssons eget Stångabuss har skolskjutsverksamhet som sin bas, andra bolag är inriktade på turism och så vidare.
Behöver anställa
- Kollektivtrafiken ska skötas helt av nybildade Gotlandsbuss och vi räknar med att behöva anställa mellan 30 och 40 chaufförer samt ett antal personer till verksamheten i busstationen, förklarar Ronny Olofsson.
Att Swebus personal kan räkna med jobb hos Gotlandsbuss gjorde det lokala bolaget klart redan förra gången de fick anbudet.
Kunskap och erfarenhet
- Deras kunskap och erfarenhet är vi givetvis intresserade av. Vi kommer att behöva mycket folk, det kommer egentligen bara att vara en formsak att flytta över personalen, säger Ronny Olofsson.
Bland Swebus personal var stämningen dock dämpad i går sedan beskedet kommit att Gotlandsbuss fått anbudet.
Alldeles tyst
- Det blev alldeles tyst när beskedet kom vid en informationsträff här inne på busstationen tidigare idag, berättar Ingmar Hellström, Rone, som kört för Swebus sedan 2001.
- Man känner ju en viss oro, fortsätter han.
Ulf Andersson, som snart ska köra 41:ans buss till Östergarn, oroas däremot inte.
- Det kan ju vara positivt också, menar han och ser fram emot att kanske få jobba för ett gotländskt företag i fortsättningen.
Till Ronny Olofsson ställde vi frågan hur Gotlandsbuss kan klara att sköta kollektivtrafiken för mer än två miljoner kronor mindre än Swebus.
- Hur Swebus räknar vet jag inget om, men jag vet vad det kostar för oss. Och det är det pris vi satt. Kanske är det så enkelt att de vill tjäna mer pengar än vi, svarar han.
De här 13 bussbolagen är delägare i Gotlandsbuss AB:
Stånga buss
Ala buss
Tottes bussar
Suderbuss
Perssons buss
Gadds buss
Anderssons buss
Stenbergs buss
Karlssons buss
Ardgrens buss
Ekströms buss
Fåröbuss
Visby lokaltrafik
Stånga buss
Ala buss
Tottes bussar
Suderbuss
Perssons buss
Gadds buss
Anderssons buss
Stenbergs buss
Karlssons buss
Ardgrens buss
Ekströms buss
Fåröbuss
Visby lokaltrafik
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!