Gotlandsbuss slog ut Swebus

David slog Goliat. Nybildade Gotlandsbuss AB vann anbudet om lokaltrafiken på Gotland.Därmed slog de ut Swebus som kört på ön sedan början av 90-talet.-Gotlandsbuss ger oss mer än vad vi får i dag till ett pris som inte är högre än dagens, säger Per-Arne Jonsson, chef för kollektivtrafikavdelningen.

Foto: Tommy Söderlund

Gotland2007-11-08 04:00
Tre bussbolag hade lämnat in anbud till Gotlands kommun angående lokaltrafiken, såväl i tätorten som på landsbygden.
Gotlandsbuss AB, som består av 13 gotländska små bussbolag, hade lagt det lägsta årliga anbudet, på totalt 39,7 miljoner kronor. Bergkvara buss ville ha 48,8 miljoner kronor och Swebus 41,5 miljoner kronor för att göra samma sak.

280 miljoner totalt
Därför beslutade tekniska nämndens arbetsutskott i går att ge uppdraget till Gotlandsbuss. Totalt handlar uppdraget om cirka 280 miljoner kronor under sju år.
Upphandlingen gäller från augusti nästa år till år 2015. Därefter kan kommunen förlänga avtalet ytterligare två år, som mest gäller det alltså nio år.
Bussjätten Swebus som i många år kört lokaltrafiken på landsbygden på Gotland får nu lämna ön. Tätortstrafiken har skötts av Visby lokaltrafik, som är ett av de 13 företag som ingår i Gotlandsbuss.
-Det är ett stort ansvar, men det känns jättebra!, säger Ronny Olofsson, Stånga, ordförande i Gotlandsbuss AB.
Han tillstår att de alla var mycket nervösa och faktiskt inte trodde att de skulle få anbudet. Han säger att det är de själva som räknat fram anbudet, under många, långa nätter.
—De sista 14 dagarna satt vi och jobbade med det varje natt, för vi körde ju i våra företag på dagarna. Och vi har skickat ut offerter på allting, på försäkringar, bränsle och fordon.

Känner branschen
Men han säger också att bussägare som de är, känner de ju branschen väl och vet vad de räknat på. Många har varit med i 30-35 år.
De hamnade på nästan exakt samma summa vad gäller landsbygdstrafiken, som Swebus, det skilde endast 50 000 kronor i Gotlandsbuss favör. Och då handlade det om 35 miljoner kronor totalt.
Kjell Skalberg (c), ordförande i tekniska nämnden, är också nöjd.
-Det är jättekul att ett gotlandsföretag har muskler att kämpa mot det stora bussbolaget och kunna lämna ett sådant seriöst anbud! Det kommer att ge ringar på vattnet, skatterna och intäkterna stannar ju på ön.

Tar över i augusti
Som nämndordförande är han också glad över att kostnaderna för lokaltrafiken inte blir högre framöver, utan kommer att motsvara dagens nivå.
-Det betyder att vi klarar ekonomin med de ramar vi har, säger han.
Redan nästa vecka börjar Gotlandsbuss planera för övertagandet i augusti nästa år. De ska bland annat köpa 24 nya bussar, som alla ska kunna drivas på alternativt bränsle. Gotlandsbuss har också försäkrat att de klarar de tillägg, som tekniska nämnden ska fatta beslut om den 21 november. Dit hör alkolås, klimatanläggning, alternativt bränsle, dubbdäck och säkerhetsbälten.
Nästa år är det dags för upphandling av skolskjutsarna, som ska göras av barn- och utbildningsnämnden. De flesta sköts i dag av bolag som ingår i Gotlandsbuss AB.
-Det går definitivt att spara pengar på att lägga in skolbarnen i upphandlingen av linjetrafiken, tycker Ronny Olofsson.

Även skolskjutsarna?
Kjell Skalberg tror att Gotlandsbuss har bra förutsättningar att sköta även skolskjutsarna framöver.
De 40-45 bussförare, som i dag kör åt Swebus får förmodligen jobb hos Gotlandsbuss, det tror Ronny Olofsson.
-Hur många vi behöver beror på vilken turlista kommunen bestämmer om till nästa höst, säger Olofsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om