Gotlandsbuss vann striden
Striden om busstrafiken på ön är över.I går kom beskedet att Gotlandsbuss AB får uppdraget att driva kollektivtrafiken från nästa sommar.Samtidigt får biogasen sitt genombrott på ön.
Ingmar Hellström på Swebus känner oro inför framtiden.
Foto: Tommy Söderlund
Gotlandsbuss, Swebus och Bergkvarabuss uppfyllde alla kommunens krav för att sköta linjerna både i stads- och landsbygdstrafiken.
Gotlandsbuss begärde 40,1 miljoner kronor per år, medan konkurrenterna Swebus ville ha 42,4 miljoner och Bergkvarabuss 47,7 miljoner per år.
- Gotlandsbuss anbud var förmånligast och innehöll dessutom bara nya bussar. Swebus hade tänkt att blanda gamla och nya, säger Bertil Klintbom, teknisk direktör.
De tre anbuden för stadstrafiken omfattade alla fyra normalstora bussar och en mindre.
Landsbygdstrafiken räknar Gotlandbuss att klara med 23 fordon medan de bägge konkurrenterna var beredda att använda 24 bussar.
Alkolås i bussarna
Enligt kommunens krav ska fordonen i landsbygdstrafik vara utrustade med bälten, klimatanläggning och alkolås, medan bussarna i stadstrafik kommer att ha alkolås.
Beslutet om att låta linjerna skötas av Gotlandsbuss fattades av politikerna i tekniska nämndens arbetsutskott.
- Det är alltid kul att när det kommer in en ny aktör på marknaden. Vi tror att vi kommer kunna erbjuda en högre kvalitet för resenärerna, säger en nöjd Kjell Skalberg (c), ordförande för tekniska nämnden.
Fordonen i stadstrafik ska drivas av biogas.
Kommunen har förbundit sig att förse bussbolaget med gas och pumpstation, trots att lokal produktion saknas. Den kommer under en övergångsperiod därför att köpas in från tillverkare på fastlandet.
Gasproduktion
Bertil Klintbom räknar med att en lokal gasproduktion kan vara verklighet inom högst två år.
- Vi tänker på sikt inte stå för gasen utan räknar med att företagen sköter det. Förhoppningsvis hakar marknaden på nu när vi har skapat förutsättningarna, säger han.
Kjell Skalberg hoppas att detta också ska locka fler privatpersoner att skaffa personbilar som drivs av biogas.
Kollektivtrafiken var nyligen föremål för upphandling, men det beslutet överklagades till länsrätten av Swebus efter att lokala uppstickaren Gotlandsbuss tilldelats trafiken.
Började om på nytt
Skälet till överklagan var att Gotlandsbuss saknade en namngiven vd. Processen förklarades ogiltig av länsrätten och upphandlingen fick börja om på nytt.
Enligt lagen om offentlig upphandling kan även det senaste beslutet överklagas. Detta måste ske inom tio dagar.
Swebuss förfogar över 2 500 fordon driver för närvarande trafiken på Gotland. Bolaget har stor vana att köra linjetrafik i Sverige.
Bergkvarabuss har tillsammans med dotterbolagen Busscentralen i Malmö och Travellerbuss över 500 fordon. Bolaget har stor vana att köra linjetrafik och skolskjuts.
Källa: Gotlands kommun
Bergkvarabuss har tillsammans med dotterbolagen Busscentralen i Malmö och Travellerbuss över 500 fordon. Bolaget har stor vana att köra linjetrafik och skolskjuts.
Källa: Gotlands kommun
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!