Branschtidningen Resumé var först med att uppmärksamma Greklands uppenbara plagiat. Den framgångsrika reklamkampanjen "Jorden runt på en ö" är skapad av den gotländska reklambyrån Hillmarketing.
Kampanjen är till för att locka fler turister till Gotland och består av flera bilder som ser ut att vara från exotiska platser runt om i världen, men som i själva verket kommer från ön. Men den 24:e juni dök en grekisk turistkampanj upp med exakt samma idé.
"Meet the world in Greece" är namnet på den grekiska motsvarigheten.
– Först blev jag förbannad, men nu är jag bara stolt. Det är häftigt att vi på Gotland lyckats göra ett sånt starkt intryck att ett helt land vill kopiera oss, säger Daniel Hillström, vd på Hillmarketing.
Hillmarketing skapade även en Facebook-kampanj för att få gotlänningar att engagera sig- vilket även det blev en succé. Detta har grekerna också kopierat, på den grekiska facebooksidan går greker in och vurmar för sitt eget land.
– Det är nästan löjligt att sno en kampanj på det här sättet, säger Daniel.
Har dom lyckats göra en bättre version av er kampanj?
– Nej, verkligen inte. Jag känner till fotografen som tagit bilderna, han är verkligen jätteduktig men jag tycker inte att de lyckats lika väl. Det är tydligt att även de bästa kopierar, säger han.
Ska ni göra något åt det här?
– Först ville jag stämma skiten ur dem, men det går ju inte att stämma ett helt land. Inte nog med att Grekland behöver eurohjälp, nu behöver de även byråhjälp. Dessutom var vi trots allt först på bollen, så det är snarare så att det är vi som tjänar på detta och inte dessa "copygreeks", säger Daniel Hillström och skrattar.