Gotlandsfärjan Graip går i graven

Gotlandslinjens fartyg m/s Graip, som gick mellan Gotland och fastlandet under tio års tid går nu i graven.Just nu är hon på väg till Aliaga i Turkiet för att huggas sönder.

Gotland2010-05-20 04:00
Det var när Nordström & Thulin tog hem anbudet på Gotlandstrifen 1987 som de bildade dotterbolaget Gotlandslinjen.
De lät bygga om ro-ro-fartyget Stena Shipper, som byggts i Sydkorea 1977, till en modern bil- och passagerarfärjan som fick namnet Graip.
Fartyget anlöpte Visby hamn första gången dagen före nyårsafton 1987, för att den 1 januari 1988 sättas in i trafik först mellan Visby och Oskarshamn och sedan under sommaren även på Nynäshamn.
Nyårsafton 1997 gjorde Graip sin sista tur i Gotlandstrafiken i och med att Gotlandsbolaget åter tog över trafiken.
Graip såldes till Shanghai, Kina, och döptes om till Chong Ming Dao. 2006 byggdes hon åter om till ro-ro-fartyg.
Sedan dess har fartyget varit utchartrat till Irland, hamnat under bulgarisk flagg och döpts om till Kilmore, och trafikerat stora delar av världen.
I november 2008 fick fartyget nyttjandeförbud av spanska myndigheter och har sedan dess legat upplagd i Bulgarien. Nu i maj såldes hon till turiska upphuggare och snart är hennes saga all.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om