- Det stämmer inte att det inte erbjöds matkuponger till dem som drabbats av förseningar.
Det säger Ola Mattsson, vd för Gotlandsflyg med anledning av beskrivningen från advokaten Staffan Fredriksson av gårdagen på Bromma flygplats.
- Vi har nu pratat med personalen som var i tjänst på Bromma igår (personal anställd av Malmö Aviation som Gotlandsflyg köper tjänsten av, reds anm.) och de säger att det visst informerades både om orsaken till förseningen och om möjligheten att hämta mat- och dryckeskuponger.
Enligt Ola Mattsson ropades det ut i högtalarsystemet vid ett par tillfällen under kvällen att det fanns kuponger att hämta i receptionen.
- Men de springer ju inte ut och letar upp dem som väntar, förtydligar Ola Mattsson.
Vädret eller tekniken?
Under hela gårdagen var i princip alla flygavgångar försenade på Bromma. Men en springande punkt för om man som passagerare ska få ekonomisk kompensation eller inte är vad som orsakat varje specifik avgångs försening.
Planet som Staffan Fredriksson åkte i kom inte iväg på grund av vädret, menar Ola Mattsson nu. Och därför kan passagerarna där inte få någon ekonomisk kompensation enligt EU-direktivet (250 euro). Samma sak gäller det senare kvällsplanet.
Däremot kommer passagerare som skulle åkt på morgonen (kl. 9.30) från Bromma till Visby att få kompensation.
Orsaken: på morgonen var det ett tekniskt fel på planet.
Väderproblem är lika med extraordinära omständigheter som flygbolaget inte behöver/kan ta ansvar för. Tekniska fel är bolagets ansvar.
Så vad du säger är att morgonresenärerna får pengar men inte kvällsresenärerna?
- Ja, för planet var bevisligen lagat 17.30 men kom sedan inte iväg på grund av vädersituationen.