Flygbolaget Nextjet gör en tydligare satsning på flygtrafiken mellan Visby och Arlanda. Framöver kommer de ha lokal närvaro på Visby flygplats.
– Vi kommer bli ett mer tydligt alternativ för resenären jämfört med tidigare då vi drev en mer undanskymd tillvaro här, säger bolagets commercialdirector Brian Liddle.
Han berättar att Nextjet har som målsättning att inom ett år öka sin marknadsandel till 50 procent.
– Vi kommer att slåss om kunderna med Gotlandsflyg, säger Brian Liddle.
Flygplatschefen Gunnar Jonasson ser positivt på Nextjets satsning.
– Sedan Skyways gick i konkurs för ett år sedan har det saknats konkurrens. Nu blir det en konkurrens som är sund för alla, inte minst resenärerna, menar Gunnar Jonasson och fortsätter:
– Det har varit en dip men vi har goda förhoppningar att det vänder och att resandet ökar igen.
Inga nya avgångar
Sedan 2010 har Nextjet samarbetat Gotlandsflyg, då Gotlandsflyg köpt passagerarkapacitet på planen som Nextjet äger och flyger.
Det samarbetet kommer i den överskådliga framtiden att fortsätta, och innebär att bolagens flygningar på sträckan kommer vara gemensamma.
– Vi har sedan tidigare ett bra ömsesidigt arbete som vi är måna om, säger Brian Liddle.
Det finns i nuläget inga planer på att utöka antalet avgångar, det kommer ske om behovet finns.
– Det är som alltid en balansgång mellan utbud och efterfrågan, säger Liddle.
Gällande prisbilden så lämnar inte Nextjet heller några löften. De vill göra det så attraktivt som möjligt för kunderna att välja dem, men något priskrig tror inte Liddle att det kommer bli.
– Det är en tuff bransch där det inte täljs guld. Vi gör en långsiktig satsning som ska drivas sunt och ekonomiskt hållbart.
Lokal närvaro
Första steget i den nya satsningen blir att ha lokal närvaro för resenärerna på Visby flygplats. Emelie Ahlin, som senast kommer från ett jobb som vikarierande butikschef i detaljhandeln, är den person som kommer fungera som bolagets ansikte utåt.
– Det här blir ett avstamp för att göra hela kedjan stark. Resenärerna ska uppleva att det fungerar bra på allt från hemsidan, via flygplatsen och luften, till resans slut, säger Emelie Ahlin.
Dalhemstjejen ser med spänning fram mot sitt uppdrag.
– Det är en ny bransch för mig och det har varit mycket att sätta sig in i, men det känns jätteroligt.