Gotlandsflyg om K-hamn

- Jag förstår inte varför Gotlandsbolaget har så bråttom med Kappelshamn. Där har ju inte varit reguljär färjetrafik på 30 år.Det säger Ola Mattsson, Gotlandsflyg, som i vår ska informera kommunen om företaget vill använda hamnen och i så fall hur.

Gotland2010-01-14 04:00
Gotlandsflyg har planer på att starta reguljär färjetrafik mellan Gotland och fastlandet och det är Kappelshamn man vill använda. Till våren hoppas Ola Mattsson att företaget ska kunna presentera ett förslag på hur man vill nyttja hamnen.
- Men någon färjetrafik kan det inte bli förrän till sommaren 2011. Först måste kommunen begära hos miljödomstolen att det miljöbeslut som omöjliggör reguljärtrafik tas bort, och det kan nog ta ett år.
Han säger också att investeringsbehovet i hamnen kvarstår, kortsiktigt kan det handlar om någon miljon kronor. På lång sikt blir det förstås dyrare och det är något som kommunen har ansvar för.
I fjol beslöt tekniska nämnden att Gotlandsbolaget skulle få köpa Kappelshamn för 1,1 miljon kronor. Men det beslutet togs tillbaka efter protester från människor i trakten. Den så kallade Kappelhamnsgruppen skulle få möjlighet att jobba vidare med sina förslag. Gotlandsflygs uttalade intresse för hamnen spelade också in.
I GT i förra veckan vädrade Gotlandsbolagets vd Jan-Eric Nilsson sitt missnöje med att inget händer. Han sade att det nu var bråttom och att alla var förlorare när tiden rinner iväg.
- Jag förstår inte varför han har så bråttom precis nu. I Kappelshamn har ju inte varit någon reguljär trafik på över 30 år, säger Ola Mattsson.
Han säger också att kommunen borde börja med att sälja ut ett antal mindre hamnar för att skaffa kapital att rusta upp de stora hamnarna, som till exempel Kappelshamn.
- Den hamnen borde kommunen alls inte sälja. Vi var beredda att betala en årlig hamnavgift för sommartrafiken på omkring en miljon kronor, samma summa som kommunen ville sälja hamnen för.


Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om