Gotlandsflyg räds inte Konsumentverkets nya krav
Konsumentverkets hårdare krav på resebranschen när det gäller lockpriser, som GT berättade om i går, välkomnas av Gotlandsflyg.
För Gotlandsflygs del innebär kraven på ökad tydlighet i stort sett ingenting, menar Conny Bohlin.
- Vi är redan väldigt tydliga i vår marknadsföring. Vi anger alltid både pris och avgifter. Kunden vet exakt vad biljetten kostar. Dessutom separera vi alltid vad som är vårt pris och vad som är övriga avgifter.
Det senare innebär att företaget inte kan lura kunden på ett högre totalpris om avgifterna sänks.
- Nu vid årsskiftet sänks till exempel avgiften från 102 kronor till 98. Om vi inte hade modellen med separata uppgifter om pris och avgift hade det varit lätt att genomföra en smyghöjning på fyra kronor. Men kör man med separata uppgifter går inte det och det ser jag som en extra trygghet för konsumenten, säger Conny Bohlin.
Konsumentverket kräver också tydligare uppgifter vid marknadsföring av billiga flygbiljetter som bara finns i ett begränsat antal.
- Vi försöker vara tydliga även där och anger när vi går ut i kampanjer hur många stolar vi sänker priset på. Men sommartid när vi kör med en stående annons i en turistguide hela sommaren kan uppgifterna där givetvis uppfattas som missvisande för den som läser annonsen när den är några veckor gammal. De 200 billiga biljetterna såldes kanske slut redan första veckan. Där måste vi tänka oss för hur vi ska annonsera fortsättningsvis, säger Conny Bohlin.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!