Gotländsk smak lockade

Brödet tog slut. Osten, honungen och sylten likaså.
Två extra lastbilar och en transport med flyg fick hastigt beställas för att möta det stora intresset.
Gotland gjorde dundersuccé på mässan Matlust i Stockholm i helgen.

Gotland2007-08-28 06:00
- Intresset överträffade alla förväntningar. Vi hade räknat med 8 000-10 000 besökare. Det kom runt 25 000 berättar projektledare Peter Daun.
Det var första gången mathantverksmässan Matlust arrangerades i Stockholm. Platsen var Hornstulls strand vid Tantolunden. Femton regioner i landet deltog och från Gotland fanns ett 20-tal mat- och turismföretag på plats. Gotlands paviljong bestod av en pråm med såväl raukar som sandstrand och ringmur. Två riddare från Torneamentum red runt i mässområdet och lockade besökare till den gotländska avdelningen.
- Vi vill visa att mat och upplevelser hör ihop, säger Peter Daun. Därför fanns också turismnäringen med. Lagandan på pråmen var fantastisk och vi lyckades skapa en gotlandskänsla hos besökarna.

Elever från Donner
Att intresset för gotländsk mat ökar bekräftades på mässan, menar han. Såväl den smakverkstad som den gotlandskväll som anordnades på en restaurang var fulltecknade. Och trots extraleveranser från Gotland vid två tillfällen så sålde de flesta slut.
- Mycket positivt var också den klass från Donnergymnasiets livsmedelsprogram som deltog, bland annat som lärlingar till de medverkande gotländska företagen. En del av eleverna har redan fått löfte om jobb, säger Peter Daun.
Eric Olofson, Rute Stenugnsbageri vann guld i sin kategori i SM i mathantverk med ett frukt- och nötbröd.
Bakom projektet stod Produkt Gotland, Livstek, hushållningssällskapet och Almi företagspartner på ön.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om