Gotländska bolagets satsning – köper matkasse-företag

Genom sitt förvärv av matkasseföretaget Ecoviva, vill Protos bli först i landet med en matkedja som går hela vägen från jord till bord.

Protos och Ecoviva har arbetat med varandra under en längre tid och väljer nu att satsa på det unika samarbetet.

Protos och Ecoviva har arbetat med varandra under en längre tid och väljer nu att satsa på det unika samarbetet.

Foto: Dennis Pettersson

Gotland2023-10-24 06:02

Livsmedelsföretaget Protos – som bildades 2022 genom en sammanslagning av Gotlands Slagteri och Svenskt Butikskött – har blivit majoritetsägare i matkasseföretaget Ecoviva. Tanken är att skapa en livsmedelskedja där maten går hela vägen från böndernas gårdar, hem till konsumenternas matbord. Något de blir först i Sverige med.

– Det känns riktigt spännande. Våra egna varumärken innehåller många mervärden och jag tror att vi genom den här satsningen kan börja jobba mer med måltidslösningar mot konsumenten, säger Protos vd Thomas Östlund.

Det huvudsakliga arbetet framöver kommer handla om att integrera Protos produkter i matkassarna.

– Sen vill vi se över möjligheterna att göra erbjudandet ännu bredare. Kanske inte bara jobba med matkassar, utan även någon form av köttlådor, säger Thomas Östlund.

Han fortsätter:

– Vi kommer också titta på måltidslösningar generellt sätt. Vi har som slutmål att både klimat- och näringsdeklarera allt vi håller på med i framtiden och det här samarbetet ligger helt i linje med det.

Thomas Östlund menar att det här är ett bra steg i identifieringen av målgrupp och att kunna närma sig konsumenterna.

– Vi vill se hur vi kan identifiera målgrupperna tydligare och även ta reda på vilken kommunikation vi ska använda oss av i framtiden. Speciellt under dessa tider när mycket är prisfokuserat i butiker så måste vi jobba med att hitta konsumenter som är medvetna och beredda att betala för andra mervärden. Det här är ett led i den resan.

Kontakten mellan de två företagen har funnits under många år då Protos varit leverantör åt Ecoviva. Sedan började man titta närmare på om det gick att samarbeta i en större utsträckning.

– Vi diskuterade ett samarbete och det föranledde helt enkelt till att vi bestämde oss för att göra något större ihop. Här har vi en möjlighet att sälja direkt mot konsument, säger Thomas Östlund.

Matkassarna kommer till en början inte finnas tillgängliga på Gotland. När de blir det, kan inte Thomas Östlund svara på.

– Vår ambition är att kunna sälja matkassar på Gotland i framtiden. Vi undersöker den delen och måste se över möjligheterna med frakt och logistik.

Tanken är också att i framtiden ha en matkasse med enbart gotländska produkter.

– Vi tänker oss en "Smak av Gotland"-kasse med bara gotländska produkter i.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!