Gotländska brevbärarnas vädjan – drunknar i paket

Extrema volymer gör att Postnord tvingas köra med extra bilar i fritidshustäta socknar. Att många fastigheter saknar nummerskylt och brevlådor inte har adress och namn ställer till det.

Postnords central på Skarphäll i Visby fylls varje dag med paket när näthandeln ska köras ut över ön. Att många med fritidshus handlar märker lantbrevbäraren Terese Gahnström som har Tofta som område. Hon och kollegorna kör tillsammans cirka 300 mil om dagen.

Postnords central på Skarphäll i Visby fylls varje dag med paket när näthandeln ska köras ut över ön. Att många med fritidshus handlar märker lantbrevbäraren Terese Gahnström som har Tofta som område. Hon och kollegorna kör tillsammans cirka 300 mil om dagen.

Foto: Henrik Radhe

Gotland2023-07-19 11:10

När andra är lediga jobbar Postnords brevbärare som hårdast. 

– Det är extrema volymer, säger distributionschef Torbjörn Helmersson strax före klockan åtta på morgonen, medan lantbrevbärarna fyller sina bilar till bristningsgränsen med brev och paket inför dagens tur.

Det är kombinationen av en växande näthandel och allt fler fritidshus på ön som ger de stora volymerna nu under högsommaren.

– Det är mer än dubbelt upp med paket. Att vi måste stanna och få en påskrift gör att det ibland tar lång tid, säger Terese Gahnström och börjar lasta sin bil inför turen till de sommarstugetäta områdena i Tofta.

undefined
Lantbrevbärarna blir experter på att stuva bilarna till max, och dessutom på att komma ihåg vem som bor var. Terese Gahnström har just nu mer än dubbla mängderna och önskar att fler husägare hade nummer på sina hus.

Att en stor del av handeln flyttat från fysiska butiker till nätet har skapat en tung arbetsbelastning för öns brevbärare, bokstavligt talat. Brevbärarna ska själva lasta paketen både in i bilen – och ut hos kunden.

– Ett paket med kattsand eller hundmat kan väga 25 kilo. Oavsett hur mycket vi jobbar med arbetsmiljön är de här paketen tuffa och det är ett extremt tungt jobb, säger Torbjörn Helmersson och visar ett paket med en högtryckstvätt som ska köras ut till kund – vikten stannar på 33 kilo.

Ekonomiskt tuffa tider med hög inflation märks inte i minskad näthandel, tvärtom.

– Trycket ökar och det blir bara mer och mer. Nu beställer man kanske lite billigare varor, men fler. Då ökar våra volymer och det är en tuff utmaning, säger Torbjörn Helmersson och berättar att trenden i sommar är något färre studsmattor, men ökad mängd djurfoder och fritidsrelaterade prylar från nätbutikerna.

undefined
Postnords distributionschef på Gotland Torbjörn Helmersson berättar att tunga paket på mellan 25 och 30 kilo sliter hårt på personalen. Just nu är volymerna extrema.

Att Fårös folkmängd mångdubblas sommartid märker lantbrevbäraren Lena Boltzius. Hon kör varje dag en av de två proppfulla bilarna dit. Hon får dessutom assistans av en lastbil dagligen som tar varor på pall.

– Det är jättestressigt. Hinner man inte med får man övertid, sedan är det bara hem och sova och upp igen, säger hon.

Att hitta rätt fritidshus, där fem nästan likadana kan ligga precis intill varandra och i värsta fall sakna gatunummer på fasaden, är inte det lättaste.

– Jag tänker att om brevbäraren inte hittar är en sak, men tänk om det handlar om ambulans eller sjukvård, säger Terese Gahnström innan hon försvinner mot Tofta.

Enligt Torbjörn Helmersson kan det handla om så mycket som en tredjedel av alla brevlådor som saknar märkning, och lika många hus som saknar nummer på fasad eller grindstolpe.

– Om alla hus hade belägenhetsnummer tydligt på fasaden vore det otroligt bra. Och det optimala vore om det också stod adress och fullständigt namn på alla brevlådor.

undefined
Lena Boltzius kör en av de dubbla turerna till Fårö varje dag. Hon önskar att alla där skulle märka hus och stugor med nummer, och ha adress och namn på brevlådan.

För fastighetsägaren innebär tydligare uppmärkning av hus och lådor också en större säkerhet vid leverans av ibland dyrbara varor till hemmet.

– Vi får lov att ställa av vissa paketleveranser utan kvittens. Då tar vi kort på dem för att få en position och det är otroligt viktigt att vi är vid rätt hus, säger Torbjörn Helmersson.

Han berättar att det finns kunder som kan ha bott 50 år på samma adress, och därmed tar för givet att brevbäraren vet både vilken låda och hus det gäller.

– Vi ska också ha semester och är det en vikarie som kör är det bra om det är hundraprocentigt uppmärkt, säger han och berättar att man under sommaren gör undantag när det gäller kravet på rätt namn för leveranser av brev.

Då räcker att det står rätt adress på brevet, för att det ska delas ut i lådan.

– Vi utgår från att de är vänner eller släktingar till de som bor där, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!