Gotländska döpt i Italien
"HSC Gotlandia II" döptes den nya Gotlandsfärjan till.Dopet ägde rum på italienska varvet Fincantieri i La Spezia. Dopförrättare och gudmor var Marieann Nilsson.
Ingen överraskning
Namnet på den nya färjan kom inte som någon större överraskning. Den skall ersätta "lilla snabbfärjan" med namnet "HSC Gotlandia" och det nya är alltså ordningsnumret II.
Dopceremonin gästades av bland andra Sveriges ambassadör i Italien Staffan Wrigstad.
Rederi AB Gotlands vd Jan-Erik Rosengren säger:
- Vi är glada över att få detta fjärde nya fartyg till Gotlandstrafiken. Fincantieri är ett välkänt kvalitetsvarv och "HSC Gotlandia II" blir ett välkommet tillskott.
Enligt Rederi AB Gotlands styrelseordförande Jan-Eric Nilsson är designen av rederiets fartyg resultaten av omfattande analyser av det mest kostnadseffektiva sättet att lösa Gotlands transportförsörjning. Äldre teknik med långsammare fartyg är sämre ur både ekonomisk och miljömässig synvinkel eftersom det då behövs fler fartyg.
Mörka moln
I pressmeddelandet påpekas också att det samtidigt som ett nytt fartyg döpts så hänger mörka moln över Gotlands utveckling. Eftersom staten inte har resurser att låta alla fyra fartygen gå i trafik här innebär det att tillväxten i den för Gotland avgörande sommarturismen kommer att avstanna när kapacitetstaket i trafiken är nått.
Måste växa
- Gotlandstrafiken måste tillåtas växa kapacitetsmässigt om Gotland skall tillåtas ha en fortsatt tillväxt, säger Jan-Eric Nilsson. Planen för Gotlandstrafiken är att den skall utvecklas stegvis. Men just nu är det stopp för den planen vilket är synd eftersom Gotland verkligen behöver försvara sin tillväxt och inte ge bort marknadsandelar av turismen till sina konkurrenter.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!